فناوری دیجیتال مدت‌هاست که حسابداری را تحت تأثیر قرار داده است، اما بیشتر فناوری دیجیتال شامل جایگزینی ابزارهای آنالوگ با همتاهای دیجیتال مشابه است. با این حال، بلاک چین، یک فناوری نسبتا جدید، آماده است تا نحوه انجام حسابداری را در سطحی اساسی‌تر تغییر دهد. در اینجا حقایقی در مورد اکوسیستم بلاک چین و چگونگی تأثیر آن بر حسابداری در سال 2021 و پس از آن آورده شده است.در این مقاله به معرفی آینده بلاک چین در حسابداری می پردازیم:

یک اتصال مستقیم

اگر چه در مورد نحوه عملکرد بلاکچین چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد، حسابداران باید نقش اساسی بلاک چین را درک کنند: نگهداری دفتر کل اطلاعات مالی و انتقال مالکیت دارایی ها به روشی ایمن و قابل تأیید. در طراحی فناوری بلاک چین، دفتر کل توزیع شده ای وجود دارد که اطمینان همه افراد درگیر را تضمین می کند، و مبنای رمزنگاری قوی نشان می دهد که وقتی به درستی پیاده سازی شود، بلاک چین به طور موثر محافظت می کند. برای حسابداران، مزایای این فناوری باید کاملاً واضح باشد، حتی اگر فناوری زیربنایی کمی مبهم باشد:

• خودکارسازی تراکنش ها با خطای کمتر در داده ها در هر دو طرف تراکنش.
• تقلب کمتر و اعتماد بیشتر در معاملات.
• افزایش امنیت تراکنش ها و داده های بد کمتر.
استفاده محدود اما رو به رشد

امروزه استفاده از بلاک چین در زمینه مالی هنوز تا حد زیادی در مرحله تحقیقاتی است. با توجه به آنچه من دیده‌ام، تقریباً همه سازمان‌های مالی بزرگ در حال بررسی نحوه اجرای بهترین فناوری‌های بلاک چین در زیرساخت‌های خود هستند، با غول‌های فناوری که به طور سنتی با صنعت مالی مرتبط بوده‌اند، شروع به عرضه محصولات مختلف کرده‌اند. کسانی که در زمینه حسابداری کار می کنند هنوز نیازی به دانستن تمام نکات و نکات فن آوری بلاک چین ندارند، اما قطعا زمان آن فرا رسیده که حداقل در سازمان خود مراقب تحولات خود باشید. شرکت هایی مانند Verady قبلاً فناوری پل بین دارایی های رمزنگاری، صرافی ها و نرم افزار حسابداری ایجاد کرده اند. والمارت و دیگران قبلاً بلاکچین های بتا را در زنجیره تامین خود پیاده سازی کرده اند.

اثرات بلاک چین بر حسابرسی

به عنوان یک کارشناس حسابداری، احتمالاً برای مهارت های خود در نگهداری سوابق، اطمینان از رعایت استانداردها و برخورد با مقررات و قوانین پیچیده، به شما اعتماد می شود. به دلیل قابل اعتماد بودن فناوری بلاک چین، بر نحوه انجام حسابرسی تأثیر می گذارد.

برای داشتن مجموعه ای از مهارت های مورد نیاز در سال 2021 و پس از آن، داشتن درک چگونگی تأثیر فناوری بلاک چین بر ممیزی ها مهم است. علاوه بر این، حسابداران با تجربه بلاک چین می توانند با کمک به مشتریان خود در جهت یابی مسائل اجرایی و نظارتی مربوط به فناوری بلاک چین به عنوان مشاور خدمت کنند. بر خلاف آنچه ممکن است به عنوان فرصت های پاک کردن فناوری تصور شود، اتوماسیون حسابرسی به حسابداران و متخصصان حسابداری اجازه می دهد تا خدمات مشاوره ای خود را برای تفسیر نتایج و آموزش مشتریان افزایش دهند. علاوه بر این، فناوری و خدمات الحاقی پیش بینی نشده مورد نیاز و ایجاد خواهد شد.

نقش های جدید بالقوه برای حسابداران و حسابرسان عبارتند از:

• حسابرسی قراردادهای هوشمند و اوراکل ها.
• حسابرس خدمات برای یک بلاک چین که توسط کنسرسیومی از شرکت ها برای اطمینان از کنترل های یک بلاک چین استفاده می شود.
• خدمت به عنوان مدیر یک بلاک چین برای اجازه دسترسی.
• انجام یک کار داوری برای حل و فصل اختلافات.

افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال

موضوع ارز دیجیتال پیچیده است، و ماهیت غیرمتمرکز آن به این معنی است که تعدادی از مسائل نظارتی وجود دارد که حسابداران در نهایت باید با آن دست و پنجه نرم کنند. علاوه بر این، دولت‌ها معمولاً تمایلی به پذیرش کامل تغییرات مالی و پولی ندارند که می‌توانند کنترل کمی روی آن‌ها اعمال کنند. با این حال، استفاده گسترده و رو به رشد از ارزهای دیجیتال در بین سازمان‌ها در هر اندازه به این معنی است که حسابداران باید بتوانند با مشتریانی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند یا معامله می‌کنند، کار کنند و برخی دانش از فناوری بلاک چین برای درک انگیزه‌ها و رفتار آنها ضروری است.اثر خالص این افزایش سریع استفاده از بلاک چین در تراکنش های مالی، تقاضای زیادی برای تفسیر و درک اثرات مالیاتی تراکنش های مرتبط با بلاک چین ایجاد کرده است. قبلاً یک صنعت فرعی جدید برای این کار ایجاد شده است.

اثر خالص این افزایش سریع استفاده از بلاک چین در تراکنش های مالی، تقاضای زیادی برای تفسیر و درک اثرات مالیاتی تراکنش های مرتبط با بلاک چین ایجاد کرده است. قبلاً یک صنعت فرعی جدید برای این کار ایجاد شده است.

آیا جایگزینی برای حسابداران است؟

هنگامی که بلاک چین به درستی اجرا شود، اعتماد بالایی را ایجاد می کند، که برخی از حسابداران نگران هستند که تقاضا برای کارهای حسابداری سنتی را کاهش دهد. با این حال، با بلاک چین، تعدادی از خواسته های اضافی نیز به وجود می آید، به خصوص که این بلاک چین بیش از پیش در جریان اصلی مالی جاسازی می شود. در کنار تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشینی، بلاک چین برخی از کارهای خسته کننده را به صورت خودکار آسان می کند، اما حسابداران برای اطمینان از دقت و ارائه تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز کارفرمایان یا مشتریان خود مورد نیاز خواهند بود. مانند هر حرفه ای، تخصص چیزی است که حسابداران برای آن پول دریافت می کنند، و اکنون، به جای تمرکز بر وظایف پیش پا افتاده تطبیق و تأیید معاملات، به چنین تخصص هایی بیش از هر زمان دیگری برای تجزیه و تحلیل نتایج مالی نیاز است.

با این حال، حسابداران باید توجه داشته باشند: بلاک چین اینجاست، و آنها باید برای ماندن در صدر حوزه کاری خود به راه خود ادامه دهند. پادکست‌های CoinDesk، The Bitcoin Knowledge Podcast و Crypto 101 مکان‌های خوبی برای هر حسابدار مالی هستند تا بتوانند از آنچه در حال وقوع است مطلع شوند. شرکت‌هایی مانند Lukka Tax و Verady شرکت‌های خوبی برای دنبال کردن هستند که مختص بلاک چین در حسابداری هستند و قبلاً ثابت کرده‌اند که اینجاست.

این چه ربطی به حرفه حسابداری دارد؟


حسابرسی به دلیل تأخیرهای زمانی، تطبیق‌ها و ثبت‌های حسابداری مستلزم تأیید معاملات و مانده‌های دفاتر حسابداری شرکت‌ها در پایان دوره گزارش است. هر طرف معامله سوابق خود را نگه می دارد.بلاک چین ها و ارائه تقریباً فوری یک رکورد غیرقابل تغییر تراکنش ها، اطلاعات تراکنش های مشترک را فراهم می کند که به طور خودکار در هر مکان هماهنگ می شود. چنین ارائه اطلاعاتی، تطابق سطح معاملات را حذف می کند و توسعه حسابرسی مستمر را تسهیل می کند. برای حسابرسان، این پتانسیل انتقال از یک فعالیت دوره ای یا سالانه به یک موضوع مستمر را ارائه می دهد، موضوعی که اکنون می تواند هر دو طرف معامله را به طور همزمان در بر گیرد.

از آنجایی که بلاک چین ها امکان ثبت و تسویه تراکنش ها را همزمان با خود تراکنش می دهند، حسابرسان می توانند داده ها را در زمان واقعی و در قالبی ثابت و تکرار شونده به دست آورند. نظارت بر آنچه در زمان واقعی اتفاق می افتد به جای آزمایش (به طور انتخابی) و تطبیق آنچه در گذشته رخ داده است، یک انحراف اساسی از تکنیک های حسابرسی معاصر است.

با توجه به فناوری دفتر کل توزیع شده، فناوری بلاک چین نیاز به وارد کردن اطلاعات حسابداری در پایگاه‌های اطلاعاتی متعدد را از بین می‌برد و به طور بالقوه نیاز حسابرسان به تطبیق دفاتر مختلف را از بین می‌برد. این می تواند مقدار قابل توجهی در زمان صرفه جویی کند و خطر خطای انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تطبیق داده های حسابداری به طور کامل از طریق فناوری بلاک چین خودکار نخواهد شد، زیرا برای ارزیابی صحت تراکنش های پیچیده حسابداری به تخصص و تجربه حرفه ای حسابرسان نیاز است. با این حال، توانایی اطمینان به اینکه هر دو طرف اطلاعات مبادلات پایه یکسانی را ثبت می‌کنند و در دسترس بودن آنی این داده‌های حسابداری، مزایای بسیار زیادی را برای کارایی که داده‌های حسابداری می‌توانند با آن تطبیق و تجزیه و تحلیل کنند، ارائه می‌کند.

قدرت این فناوری را با هوش مصنوعی (AI) ترکیب کنید که در آن آزمایش مغایرت ها از طریق بررسی تحلیلی می تواند در زمان واقعی و بدون خطر از دست رفتن تراکنش ها یا وجود نقطه کور حسابرس در تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام شود.

مطالب مرتبط:

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی

تفاوت ERP و نرم افزار حسابداری

  بهترین CRM سال 2022

Related Post

Leave a Comment