روش های زیادی برای طبقه بندی وب سایت های تجارت الکترونیکی وجود دارد. می توانید آنها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می فروشند ، طرفینی که با آنها معامله می کنند یا حتی سیستم عامل هایی که در آن فعالیت می کنند ، دسته بندی کنید.

در این راهنما ، هر سه جنبه را بررسی خواهیم کرد تا تصویر روشنی از انواع سایت های تجارت الکترونیکی موجود در آن به شما ارائه دهیم.

طبقه بندی مشاغل تجارت الکترونیکی بر اساس آنچه که می فروشند

بیایید ابتدا با محصولات و خدماتی که بصورت آنلاین به فروش می رسند شروع کنیم. در زیر لیستی از بازرگانان تجارت الکترونیکی با توجه به آنچه آنها می فروشند ، آورده شده است.

 

     1.1. فروشگاه هایی که کالاهای فیزیکی می فروشند

این خرده فروشان معمولی آنلاین شما هستند. لباس ، مبلمان ، ابزار و لوازم جانبی همه نمونه هایی از کالاهای فیزیکی هستند. خریداران می توانند کالاهای فیزیکی را از طریق فروشگاه های آنلاین با مراجعه به وب سایت فروشگاه ها ، افزودن موارد در سبد خرید خودخریداری کنند.

هنگامی که خریدار خریدی انجام داد ، فروشگاه کالاها (کالاها) را درست در آستانه آنها تحویل می دهد. همچنین فروشگاه های آنلاین وجود دارد که مشتریان می توانند خرید اینترنتی انجام دهند اما خودشان برای تحویل محصولات به فروشگاه می روند.

 

     2.2. خرده فروشان الکترونیکی مبتنی بر خدمات

گذشته از محصولات ، خدمات را می توان به صورت آنلاین نیز خریداری کرد. هر وقت مربیان ، فری لنسران و مشاوران را از طریق پلت فرم آنلاین استخدام می کنید ، با تجارت الکترونیکی مبتنی بر خدمات تجارت می کنید.

 

      3.3. محصولات دیجیتال

معاملات تجارت الکترونیکی از طریق اینترنت انجام می شود به همین دلیل است که در حوزه تجارت الکترونیکی ، محصولات معمولاً به عنوان “کالاهای الکترونیکی” شناخته می شوند. اصطلاح محصولات دیجیتال به کلیه مواردی گفته می شود که در قالب دیجیتال شامل کتاب های الکترونیکی ، دوره های آنلاین ، نرم افزار ، گرافیک و کالاهای مجازی هستند. نمونه هایی از خرده فروشانی که محصولات دیجیتالی به فروش می رسانند ، Coursera (بستری برای یادگیری آنلاین) و کتاب های صوتی (وب سایتی است که می توانید کتاب های صوتی آن را خریداری کنید).

 

طبقه بندی تجارت الکترونیکی با توجه به طرف های درگیر

بررسی طرفین شرکت کننده در معامله روش دیگری است که می تواند سایتهای تجارت الکترونیکی را طبقه بندی کند. اینها معمولاً شامل موارد زیر است:

 

     1.1. مدل تجارت به مصرف کننده (B2C)

همانطور که از نامش پیداست ، مدل تجارت الکترونیکی B2C نشان دهنده یک معامله بین مشاغل و افراد است. تجارت الکترونیکی B2C رایج ترین مدل تجاری در بین خرده فروشان فیزیکی و آنلاین است.

Nike ، Macy’s ، IKEA و Netflix همه نمونه شرکتهایی هستند که در تجارت الکترونیکی B2C فعالیت می کنند.

    2.2.مدل تجارت به تجارت (B2B)

در مدل تجارت الکترونیکی B2B هر دو طرف درگیر مشاغل هستند. در این نوع معاملات ، یکی از مشاغل تجاری و یا خدماتی را به کسب و کار دیگر ارائه می دهد. Slack ، بستری برای ارتباط بین مشاغل از راه دور و Xero ، یک نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر برای مشاغل ، نمونه هایی از شرکت های B2B هستند.

 

     3.3.مدل مصرف کننده به تجارت (C2B)

مدل کسب و کار C2B نشان دهنده معامله ای است که در آن افراد برای کسب و کار ارزش ایجاد می کنند ، بر خلاف مدل سنتی تجارت از مصرف کننده که شرکت هایی هستند که ارزش ارائه می دهند. مصرف کنندگان محصولات و / یا خدمات را به شرکت ها ارائه می دهند ، در پروژه ها همکاری می کنند و در نهایت به مشاغل کمک می کنند تا سود خود را افزایش دهند. فریلنسر ، یک پلت فرم مستقل که کارگران و شرکت های از راه دور را به هم متصل می کند ، نمونه ای از شرکتی است که دو طرف را برای انجام معاملات C2B به ارمغان می آورد.

 

     4.4.مدل مشتری به مشتری (C2C)

تجارت الکترونیکی C2C زمانی اتفاق می افتد که دو طرف درگیر مصرف کننده هایی باشند که با یکدیگر تجارت می کنند. eBay و Craigslist نمونه هایی از بازارهای آنلاین هستند که افراد محصولات را به یکدیگر می خرند و می فروشند.

 

     5.5. مدل سازمان به تجارت (G2B)

مدل های تجارت الکترونیکی G2B زمانی اتفاق می افتد که دولت کالاها و خدمات را به شرکت ها ارائه دهد. تدارکات دولتی ، مراکز داده و آموزش الکترونیکی همگی نمونه هایی از تجارت الکترونیکی G2B هستند.

 

      6.6. تجاری به سازمان (B2G)

مدل B2G به شرکت ها و مشاغل ارائه دهنده کالاها و خدمات برای دولت گفته می شود. به عنوان مثال ، OpenGov شرکتی است که سیستم های مبتنی بر ابر را برای ارتباطات ، گزارش دهی و بودجه بندی به دولت ها ارائه می دهد.

 

       7.7. مصرف کننده به سازمان (C2G)

هر زمان که مصرف کنندگان مالیات ، بیمه درمانی ، قبض الکترونیکی یا درخواست اطلاعات مربوط به بخش دولتی را پرداخت می کنند ، درگیر C2G می شوند. توجه داشته باشید که ما همه این بخشها را برای ارائه ایده کلی از طبقه بندی تجارت الکترونیکی در اختیار شما قرار داده ایم ، اگرچه مدل هایی مانند G2C یا C2G فقط در  تعریف بخشی از تجارت الکترونیکی هستند. در 80 درصد مواقع ، وقتی صحبت از تجارت الکترونیک است ، در مورد مدل B2C یا B2B صحبت می کنیم.

 

بهترین پلت فرم تجارت الکترونیکی کدامند؟

با استفاده از سبدهای خرید و پلت فرم های تجارت الکترونیکی ، خرده فروشان فروشگاه های آنلاین می سازند و در آنجا محصولات و خدمات خود را به نمایش می گذارند. داشتن ویترین فروشگاه آنلاین یکی از ساده ترین راه ها برای انجام تجارت الکترونیکی است. تعداد زیادی راه حل تجارت الکترونیکی وجود دارد و انتخاب مناسب برای کسب و کار شما به بودجه ، ترجیحات و نیازهای شرکت شما بستگی دارد. در زیر بهترین راه حل های تجارت الکترونیکی موجود در بازار را لیست کرده ایم.

 

 

Related Post

Leave a Comment