تحقیقات بازار

تحقیقات بازار که به عنوان «تحقیقات بازاریابی» نیز شناخته می‌شود، فرآیند تعیین قابلیت دوام یک سرویس یا محصول جدید از طریق تحقیقاتی است که مستقیماً با مشتریان بالقوه انجام می‌شود. تحقیقات بازار به شرکت اجازه می دهد تا بازار هدف را کشف کند و نظرات و سایر بازخوردهای مصرف کنندگان را در مورد علاقه آنها به محصول یا خدمات دریافت کند.در این مقاله به معرفی تحقیقات بازار چیست؟ می پردازیم:

این نوع تحقیقات می تواند در داخل، توسط خود شرکت یا توسط یک شرکت شخص ثالث که در تحقیقات بازار تخصص دارد، انجام شود. این را می توان از طریق نظرسنجی، آزمایش محصول و گروه های متمرکز انجام داد. آزمودنی‌های آزمایش معمولاً با نمونه‌های محصول غرامت می‌گیرند یا به ازای وقت خود کمک هزینه کمی می‌پردازند. تحقیقات بازار یک جزء حیاتی در تحقیق و توسعه (R&D) یک محصول یا خدمات جدید است.

درک تحقیقات بازار

هدف از تحقیقات بازار، بررسی بازار مرتبط با یک کالا یا خدمات خاص است تا مشخص شود که مخاطب چگونه آن را دریافت خواهد کرد. این می‌تواند شامل جمع‌آوری اطلاعات به منظور تقسیم‌بندی بازار و تمایز محصول باشد، که می‌تواند برای تنظیم تلاش‌های تبلیغاتی یا تعیین اینکه کدام ویژگی‌ها به عنوان اولویت برای مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شوند، استفاده شود.

یک کسب و کار باید برای تکمیل فرآیند تحقیقات بازار درگیر وظایف مختلفی باشد. نیاز به جمع آوری اطلاعات بر اساس بخش بازار مورد بررسی دارد. کسب و کار نیاز به تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های به دست آمده برای تعیین وجود هر گونه الگو یا نقاط داده مربوطه دارد که می تواند در فرآیند تصمیم گیری استفاده کند.

تحقیقات بازار چگونه اطلاعات را جمع آوری می کند؟

تحقیقات بازار شامل ترکیبی از اطلاعات اولیه، یا آنچه توسط شرکت یا فردی استخدام شده توسط شرکت جمع آوری شده است، و اطلاعات ثانویه، یا آنچه توسط یک منبع خارجی جمع آوری شده است.

1-اطلاعات اولیه

اطلاعات اولیه، داده‌هایی است که شرکت مستقیماً جمع‌آوری کرده یا توسط شخص یا کسب‌وکاری که برای انجام تحقیق استخدام شده است، جمع‌آوری شده است. این نوع اطلاعات عموماً به دو دسته اکتشافی و تحقیقات اختصاصی تقسیم می شوند.

تحقیقات اکتشافی یک گزینه کمتر ساختار یافته است و از طریق سؤالات بازتر عمل می کند و منجر به سؤالات یا مسائلی می شود که ممکن است شرکت نیاز به رسیدگی به آنها داشته باشد. تحقیقات خاص پاسخ هایی را به موضوعاتی که قبلاً شناسایی شده اند می یابد که اغلب از طریق تحقیقات اکتشافی مورد توجه قرار می گیرند.

2-اطلاعات ثانویه

اطلاعات ثانویه داده هایی است که یک نهاد خارجی قبلاً جمع آوری کرده است. این می‌تواند شامل اطلاعات جمعیت از داده‌های سرشماری دولتی، گزارش‌های تحقیقاتی انجمن صنفی یا تحقیقات ارائه‌شده از کسب‌وکار دیگری باشد که در همان بخش بازار فعالیت می‌کند.

3-نمونه ای از تحقیقات بازار

بسیاری از شرکت ها از تحقیقات بازار برای آزمایش محصولات جدید یا دریافت اطلاعات از مصرف کنندگان در مورد اینکه چه نوع محصولات یا خدماتی نیاز دارند و در حال حاضر ندارند، استفاده می کنند.

به عنوان مثال، شرکتی که در نظر داشت وارد تجارت شود، ممکن است تحقیقات بازار را برای آزمایش دوام محصول یا خدمات خود انجام دهد. اگر تحقیقات بازار علاقه مصرف کننده را تایید کند، کسب و کار می تواند با اطمینان طرح تجاری را ادامه دهد. در غیر این صورت، شرکت باید از نتایج تحقیقات بازار برای ایجاد تغییراتی در محصول استفاده کند تا آن را با خواسته های مشتری مطابقت دهد.

تاریخچه تحقیقات بازار

تحقیقات بازار رسمی در دهه 1920 در آلمان آغاز شد. تقریباً در همان زمان، تحقیقات بازار در ایالات متحده در دوران رونق تبلیغاتی عصر طلایی رادیو اوج گرفت. شرکت‌هایی که در رادیو تبلیغ می‌کردند، شروع به درک جمعیت‌شناسی کردند که توسط نحوه حمایت از برنامه‌های رادیویی مختلف آشکار شد..

1-نمونه ای از تحقیقات بازار

بسیاری از شرکت ها از تحقیقات بازار برای آزمایش محصولات جدید یا دریافت اطلاعات از مصرف کنندگان در مورد اینکه چه نوع محصولات یا خدماتی نیاز دارند و در حال حاضر ندارند، استفاده می کنند.به عنوان مثال، شرکتی که در نظر داشت وارد تجارت شود، ممکن است تحقیقات بازار را برای آزمایش دوام محصول یا خدمات خود انجام دهد. اگر تحقیقات بازار علاقه مصرف کننده را تایید کند، کسب و کار می تواند با اطمینان طرح تجاری را ادامه دهد. در غیر این صورت، شرکت باید از نتایج تحقیقات بازار برای ایجاد تغییراتی در محصول استفاده کند تا آن را با خواسته های مشتری مطابقت دهد.

2-تاریخچه تحقیقات بازار

تحقیقات بازار رسمی در دهه 1920 در آلمان آغاز شد.تقریباً در همان زمان، تحقیقات بازار در ایالات متحده در دوران رونق تبلیغاتی عصر طلایی رادیو اوج گرفت. شرکت‌هایی که در رادیو تبلیغ می‌کردند، شروع به درک جمعیت‌شناسی کردند که توسط نحوه حمایت از برنامه‌های رادیویی مختلف آشکار شد.

انواع تحقیقات بازار

1-مصاحبه های حضوری

از آنجا، شرکت‌هایی توسعه یافتند که با مردم در خیابان درباره نشریاتی که می‌خوانند و اینکه آیا هر یک از آگهی‌ها یا مارک‌های تبلیغاتی منتشر شده در مجلات یا روزنامه‌هایی را که مصاحبه‌گر به آنها نشان می‌داد، می‌شناختند، مصاحبه می‌کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از این مصاحبه‌ها با تیراژ نشریه مقایسه شد تا ببینیم این تبلیغات چقدر مؤثر هستند. تحقیقات و نظرسنجی‌های بازار از این تکنیک‌های اولیه اقتباس شده‌اند.

2-گروه های کانونی

گروه تمرکز تعداد کمی از مصرف کنندگان نماینده است که برای آزمایش یک محصول یا تماشای یک تبلیغ انتخاب می شوند. پس از آن، از گروه درخواست می شود تا در مورد تصوراتشان از محصول، برند شرکت یا محصولات رقیب، بازخورد دریافت کنند.

3-تحقیقات تلفنی

سپس جمع‌آوری داده‌ها به تلفن منتقل شد و تماس رو در رو غیرضروری شد. یک اپراتور تلفن می‌تواند اطلاعات جمع‌آوری کند یا گروه‌های کانونی را سازمان‌دهی کند – و این کار را سریع‌تر و به شکلی منظم‌تر و منظم‌تر انجام دهد. این روش مدل تحقیقات بازار را تا حد زیادی بهبود بخشید.

4-تحقیق پیمایشی

به عنوان جایگزینی برای گروه های متمرکز، نظرسنجی ها روشی مقرون به صرفه برای تعیین نگرش مصرف کننده بدون نیاز به مصاحبه حضوری با آنها است. نظرسنجی ها از طریق پست به مشتریان ارسال می شود، معمولاً با یک کوپن به منظور ایجاد انگیزه برای مشارکت. این نظرسنجی ها به تعیین اینکه مصرف کنندگان در مورد محصول، برند و نقطه قیمت چه احساسی دارند کمک می کند.

5-تحقیقات بازار آنلاین

با توجه به اینکه مردم زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می کنند، بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی بازار نیز به صورت آنلاین تغییر کرده اند. اگرچه پلتفرم ممکن است تغییر کرده باشد، جمع‌آوری داده‌ها هنوز عمدتاً به شکل نظرسنجی انجام می‌شود. اما به جای اینکه شرکت‌ها فعالانه به دنبال شرکت‌کنندگان با پیدا کردن آنها در خیابان یا تماس سرد با آنها از طریق تلفن باشند، مردم می‌توانند انتخاب کنند که ثبت‌نام کنند و در نظرسنجی شرکت کنند و در زمانی که وقت دارند نظرات خود را ارائه دهند. این امر باعث می‌شود که فرآیند به مراتب کمتر مداخله‌ای باشد و عجله کمتری داشته باشد، زیرا افراد می‌توانند این کار را به وقت خود و به میل خود انجام دهند.

مطالب مرتبط:

11 مرحله راه اندازی فروشگاه لباس

7 ویژگی کلیدی یک فروشگاه اینترنتی موفق

Related Post

Leave a Comment