این چند سال پر فراز و نشیب برای شرکت های خدمات مالی بوده است. بسیاری از آن‌ها مدل‌های سنتی کار و کسب‌وکار را دیده‌اند که به دلیل همه‌گیری مداوم کووید-19، چشم‌انداز فناوری به سرعت در حال تغییر، و نسل جدیدی از استارت‌آپ‌های چابک و مبتنی بر فناوری مختل شده‌اند.در هر صورت، چند سال آینده حتی بحرانی‌تر خواهد بود، زیرا می‌بینیم که کسب‌وکارها می‌توانند خود را با این محیط در حال تغییر وفق دهند و رشد کنند.علاوه بر همه‌گیری، محرک‌های قوی پشت این روندها شامل تعداد فزاینده‌ای از مشتریانی است که انتظار دارند از هر نقطه‌ای از طریق تلفن‌های هوشمند خود، فوراً به خدمات دسترسی پیدا کنند. و همچنین انفجار گسترده در حجم داده‌هایی که به لطف سبک زندگی دیجیتالی و همیشه آنلاین ما تولید می‌کنیم.بنابراین بیایید نگاهی به برخی از بزرگ‌ترین روندهایی بیندازیم که در 12 ماه آینده بر این صنعت تأثیر می‌گذارند، از غول‌های فعلی گرفته تا کوچک‌ترین و چابک‌ترین استارت‌آپ‌ها. در این مقاله به ترند فناوری مالی در سال 2022 می پردازیم:

1.موبایل بانک

امروزه بیش از شش میلیارد تلفن همراه در جهان وجود دارد و از 1.7 میلیارد شهروند بدون بانک جهان، 66 درصد صاحب تلفن همراه هستند. این بدان معناست که این دستگاه‌ها یک هدف کلیدی برای بانک‌ها و سایر خدمات مالی هستند که می‌خواهند خدمات خود را در اختیار (به معنای واقعی کلمه) مشتریان قرار دهند.

به طور فزاینده‌ای، وقتی خرید می‌کنیم، از طریق تلفن انجام می‌شود . این هم به صورت آنلاین و هم آفلاین صادق است، زیرا بسیاری از ما عادت حمل پلاستیک در کیف‌های خود را به نفع خدمات پرداخت موبایلی کنار می‌گذاریم. این تنها راه دیگری است که در آن جامعه روز به روز دیجیتالی‌تر و متصل‌تر می‌شود، و برای بسیاری از ما، تلفن‌های ما رابط اصلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی هستند. این در هیچ کجا به اندازه خدمات مالی صادق نیست، زیرا هر بانک و شرکت بیمه مشتاق است ما برنامه های آنها را دانلود و نصب کنیم.

دلایل زیادی برای این وجود دارد – از تجربه مشتری (در ادامه در این مورد) تا دلایل اقتصادی – ارائه خدمات از این طریق برای بانک‌ها بسیار ارزان‌تر از این است که ما وارد شعبه‌های دیگه شویم (که اتفاقاً، به سرعت ناپدید می شوند). و البته، داشتن یک ارتباط دائمی با ما که در هر جایی که می‌رویم در جیب خود داریم، به آن‌ها اجازه می‌دهد به انبوهی از داده‌ها در مورد سبک زندگی و رفتار ما دسترسی داشته باشند که می‌تواند برای بسیاری اهداف دیگر، از ارائه محصولات سفارشی به ما استفاده شود. و خدمات برای کاهش تقلب از طریق اقدامات امنیتی بیومتریک. در طول سال 2022 شاهد خواهیم بود که بانک ها و بیمه گران به طور فزاینده ای از چت بات ها، بانکداری بدون کارت (از جمله برداشت از دستگاه های خودپرداز) و ارتباطات شخصی سازی شده استفاده می کنند و همه آنها از طریق تلفن های همراه به ما خواهند رسید.

2.بانکداری در ابر

بانک‌ها و کسب‌وکارهای خدمات مالی از قبل به‌طور انبوه به ابر مهاجرت می‌کردند که کووید شیوع پیدا کرد، اما همه‌گیری یک تسریع‌کننده بزرگ برای جذب ابر بود. این به دلیل مزایایی بود که برای مقیاس‌پذیری در زمانی که خدمات دیجیتال به طور فزاینده‌ای مورد تقاضای مشتریان بود و همچنین امنیت و انعطاف‌پذیری به همراه داشت. فناوری Cloud چرخش پروژه‌ها را بر اساس سایر فناوری‌های پیشرو ذکر شده در این فهرست، مانند موبایل، بلاک چین و هوش مصنوعی (AI) ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

زیرساخت‌های چند ابری، که در آن بیش از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری استفاده می‌شود، و همچنین ابر ترکیبی، که در آن بانک‌ها در ترکیبی از خدمات ابری عمومی و خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند، هم به خوبی درک شده‌اند و هم در این بخش از کاربران استفاده می‌کنند. طبق گفته Accenture، 60٪ از مشتریان بانکی آن از بیش از یک ارائه دهنده ابر استفاده می کنند و بیش از نیمی از آنها یک استراتژی چند ابری را اتخاذ کرده اند. خدمات ابری همچنین به‌طور فزاینده‌ای به عنوان راهی برای شرکت‌های بخش مالی برای انجام تعهدات زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) تلقی می‌شوند، زیرا بسیاری از ارائه‌دهندگان بزرگ سیاست‌های قوی در مورد پایداری و کربن زدایی اتخاذ کرده‌اند.

3.هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

بخش خدمات مالی همچنین یکی از مشتاق ترین پذیرندگان اولیه هوش مصنوعی بوده است، جایی که نقش آن در اتوماسیون فرآیندهای تکراری، ارزیابی ریسک و پیشگیری از تقلب به خوبی تثبیت شده است. در طول همه‌گیری، تقریباً نیمی از ما به دلیل کووید-19 تغییرات قابل‌توجهی در نحوه بانکداری انجام دادیم. این بدان معنی است که با رفتن به سال 2022، شاهد افزایش موارد استفاده در مورد درک و پاسخ به رفتارهای تغییر مشتری خواهیم بود.

بانک‌های تثبیت‌شده از جهت‌های بیشتری نسبت به قبل با رقابت روبرو هستند – با استارت‌آپ‌های فین‌تک، خرده‌فروشان بزرگ، و غول‌های فناوری مانند گوگل، آمازون و اپل که همگی مشتریان خود را برای خدماتی که به‌طور سنتی حوزه آن‌ها بوده ثبت‌نام می‌کنند. هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند داده‌محور ابزاری کلیدی برای همه این رقبا هستند، به این معنی که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه سنتی در صورتی که امیدوارند در بازی باقی بمانند، چاره‌ای جز پذیرش آن‌ها ندارند. آنها اغلب نشان داده‌اند که کاملاً قادرند این فناوری‌ها را در عملیات پشتیبان بسازند تا اتوماسیون‌های فرآیند روباتیک (RPA) ایجاد کنند که قادر به ساده‌سازی وظایف تکراری هستند. اکنون چالش انجام این کار با مشاغل کمتر قابل پیش بینی مانند فروش به مشتریان فردی یا ایجاد بسته های سفارشی خدمات است.

در سرتاسر جهان، IDC پیش‌بینی می‌کند که صنعت خدمات مالی پس از خرده‌فروشی در رتبه دوم هزینه‌های هوش مصنوعی بین سال‌های 2021 تا 2025 قرار خواهد گرفت و تقریباً 14 درصد از 204 میلیارد دلاری را که تا پایان آن دوره سالانه هزینه می‌شود، تشکیل می‌دهد. یکی دیگر از زمینه هایی که رشد در آن آشکار خواهد شد، استفاده از هوش مصنوعی برای اطمینان از رفتار منصفانه و عادلانه با متقاضیان اعتبار است. الگوریتم‌ها در تعیین مکان‌هایی که سوگیری در این فرآیندها اعمال می‌شود کارآمدتر می‌شوند، با هدف اطمینان از دسترسی عادلانه همه اقشار مردم به فرصت‌های وام‌دهی و تامین مالی کسب‌وکار.

4.بلاک چین

بلاک چین ها اساساً فقط پایگاه های داده ای هستند که دارای چند ویژگی خاص هستند. اولاً، آنها توزیع می شوند، به این معنی که در بسیاری از رایانه های مختلف ذخیره می شوند و هیچ شخصی کنترل کلی را ندارد. ثانیاً، آنها رمزگذاری شده اند، به این معنی که فقط می توانند توسط افرادی که دارای کلیدهای رمزنگاری هستند تغییر یا به روز شوند. ثالثاً، آنها توسط اجماع اداره می شوند، به این معنی که تغییرات در داده ها تنها در صورتی امکان پذیر است که همه افراد صاحب نظر در این مورد موافق باشند که باید انجام شوند. این ویژگی‌ها به این معنی است که به شدت برای صنعت خدمات مالی که به طور سنتی توسط صاحبان بانک‌ها در کنار نهادهای تنظیم‌کننده مانند دولت‌ها و بانک‌های ملی متمرکز و اداره می‌شد، مخرب هستند. آنها همچنین به طور بالقوه بسیار سودمند هستند و فرصتی برای ساده سازی زیرساخت ها و در عین حال کاهش تقلب، ایجاد شفافیت، سرعت بخشیدن به فرآیندهای اصلی مانند تسویه و تسویه معاملات و افزایش امنیت را ارائه می دهند.

بانک ها و سایر خدمات مالی مدتی است که پروژه های بلاک چین را آزمایش می کنند و بسیاری از آنها مورد استفاده عمومی قرار گرفته اند. HSBC و Wells Fargo از این فناوری برای تسویه معاملات ارزی استفاده می کنند. مسترکارت و پی پال اجازه می دهند تا پرداخت ها در شبکه هایشان با استفاده از ارزهای بلاک چین (ارزهای رمزنگاری شده) انجام شود، همانطور که J P Morgan که ارز دیجیتال خود را ایجاد کرده است. و غول بیمه AXA پلتفرم بلاک چین خود را برای خودکارسازی فرآیند پرداخت به مشتریانی که پروازهایشان با تاخیر انجام می شود ایجاد کرده است.

در سال 2022 اجتناب ناپذیر است که شاهد موارد استفاده نوآورانه تری برای این فناوری بسیار تحول آفرین باشیم. در حالی که در ابتدا محدود به ارزهای دیجیتال و پول دیجیتال بود، پتانسیل آن در خدمات مالی اکنون به وضوح بسیار فراتر از آن است.

5.بهبود تجربه مشتری با فناوری

ما می دانیم که تمام روندهای ذکر شده در بالا با موفقیت توسط شرکت های خدمات مالی برای خودکارسازی و ساده کردن عملکردهای پشتیبان مانند پردازش تراکنش و کشف تقلب مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون شرکت ها با این فناوری ها راحت هستند. آنها به طور فزاینده ای احساس اطمینان می کنند که آنها را برای حل مشکلات مربوط به مهم ترین دارایی خود – مشتریان خود – به کار می گیرند.

اینجا جایی است که انتظار دارم در سال 2022 شاهد رشد و نوآوری واقعی باشم. هوش مصنوعی، خدمات ابری، بلاک چین و تلفن همراه زمانی که برای ایجاد راه حل هایی که زندگی مشتریان را بهبود می بخشد، دگرگون کننده ترین حالت خود هستند. برنامه‌های بانکی رایج هستند و اغلب هدفشان ارائه یک تجربه عالی است که صرفاً با تکمیل کارکرد اصلی خود یعنی دسترسی مشتریان به خدمات بانکی از هر کجا، یک تجربه عالی ارائه می‌کنند. در واقع، آنها به محبوب‌ترین کانال برای تعامل مشتریان با بانک‌هایشان تبدیل شدند. اکنون رقابت بین ارائه‌دهندگان خدماتی در جریان است که می‌خواهند خود را در مورد اینکه چگونه می‌توانند به طور مؤثر از داغ‌ترین روندها برای بهبود بیشتر تجربه برای همه استفاده کنند، متمایز کنند. اکنون بسیاری از برنامه‌ها با دستیارهای هوش مصنوعی داخلی عرضه می‌شوند که می‌توانند وظایفی مانند کمک به مشتریان را در مدیریت مؤثرتر پول خود با طبقه‌بندی الگوهای هزینه و پیشنهاد خودکار مکان‌هایی که می‌توان بازدهی ایجاد کرد، انجام دهند. سایر روندهای فرعی قوی عبارتند از شخصی سازی، که در آن از داده ها برای تطبیق دقیق مشتریان با محصولات و خدماتی که واقعاً به آنها نیاز دارند استفاده می شود، نه فقط آنهایی که یک شرکت خدمات مالی می خواهد به آنها بفروشد. نمونه ای از این زمانی است که وام دهنده می تواند بدون انجام جستجویی که بر سابقه اعتباری وی تأثیر می گذارد، مشتری را برای وام از قبل تأیید کند. این بدان معناست که آنها می توانند با پیشنهاد وام به مشتری مراجعه کنند، نه صرفاً یک دعوت برای درخواست. همچنین صوت – مانند رابط‌های صوتی و ربات‌های چت – در فهرستی از موارد ضروری قرار دارد که به سطوحی از پیچیدگی می‌رسند که واقعاً مفید هستند.

مطالب مرتبط:

فین تک (فناوری مالی) چیست؟

8 ویژگی مهم که باید در نرم افزار حسابداری فروشگاهی به دنبال آن باشید.

5 نکته برای انتخاب نرم افزار حسابداری تجاری

Related Post

Leave a Comment