مقدمه

در این مقاله، تفاوت‌های اساسی بین سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و نرم‌افزار حسابداری مستقل را پوشش می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام گزینه ممکن است برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد.اولا، یک تصور غلط رایج در مورد سیستم ERP و نرم افزار حسابداری وجود دارد. عموماً مردم فکر می کنند که ERP فقط نام دیگری برای نرم افزار حسابداری است، اما در واقعیت، یک سیستم ERP یک نرم افزار کاملاً متفاوت است.در ان مقاله به تفاوت ERP و نرم افزار حسابداری می پردازیم:

برخی از ویژگی های مشترک یک راه حل حسابداری را به اشتراک می گذارد، اما یک ERP می تواند عملکرد و ارزش را برای کل سازمان شما فراهم کند، در حالی که یک راه حل حسابداری مستقل واقعاً به گونه ای طراحی شده است که توسط تیم های مالی شما برای پوشش نیازهای مالی اساسی مانند:

حساب های پرداختنی

حساب های دریافتنی

درآمد، فروش و صورتحساب

گزارش مالی

از سوی دیگر، سیستم ERP یک سیستم کاملاً یکپارچه است که با عملکردهای نرم افزار حسابداری همراه با مجموعه کاملی از عملکردهای دیگر در یک تجارت سروکار دارد. اینها شامل مدیریت موجودی و زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری، خرید و فروش آنلاین و مدیریت انبار است. این برای یک منطقه خاص کار نمی کند، بلکه تمام زمینه های کسب و کار شما را پوشش می دهد.

نرم افزار حسابداری چیست؟

یک نرم افزار حسابداری به فعالیت های حسابداری مالی و بهای تمام شده کسب و کار می پردازد. اینها عموماً شامل کارکردهایی هستند که تمایل دارند در یک بخش مالی متعلق به آنها باشند، به عنوان مثال:

حساب های پرداختنی
حساب های دریافتنی
جریان های نقدی
دفتر کل و ترازنامه

نرم افزار حسابداری به سرعت بخشیدن به جمع آوری و پردازش داده های مالی کلیدی کمک می کند تا بتوان گزارش های مالی لازم را ساده کرد. این شامل گزارش هایی مانند:

ترازنامه ها
برگه درامد
صورت های جریان نقدی
صورت سود و زیان

داشتن یک راه‌حل فناوری که این اطلاعات را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند، می‌تواند بینش سازمان را نسبت به سلامت مالی آنها به شدت بهبود بخشد، تصمیم‌گیری را تسریع کند و هزینه کار اداری را کاهش دهد.به طور خلاصه، می تواند تصویری از تمام عملیات مالی یک کسب و کار ارائه دهد. سیستم های حسابداری مختلفی در بازار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند، اما رهبران بازار تمایل دارند از Quickbooks و Xero تشکیل شوند.

نرم افزار Enterprise Resource Planning (ERP) چیست؟


سیستم ERP نرم افزاری است که مدیریت مالی شرکت، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتری را در یک سیستم جامع و یکپارچه پوشش می دهد. همچنین شامل فرآیندهایی است که مختص صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می کند. می تواند تصمیمات شما را سریع و دقیق بگیرد. این روزها، بسیاری از شرکت ها از سیستم های ERP برای بقای خود در یک محیط بسیار رقابتی استفاده می کنند. به طور خلاصه، نرم افزار حسابداری ERP به شرکت ها کمک زیادی می کند تا نرخ بهره وری، شفافیت، مقیاس پذیری، کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهند.

سیستم SAP یکی از بهترین سیستم های ERP است که برای مشاغل کوچک مناسب است. این می تواند برای آن دسته از مشاغلی مناسب باشد که می خواهند مدیریت درآمد و فروش، کنترل جریان نقدی و روابط با مشتری خود را بهبود بخشند. می تواند به افزایش کارایی و اثربخشی کلی کسب و کار کمک کند.

تفاوت بین سیستم ERP و نرم افزار حسابداری

تعدادی تفاوت بین این دو راه حل وجود دارد، اما موارد زیر تفاوت های اصلی را شامل می شوند.

محدوده نرم افزار

اولین نقطه تفاوت در این دو سیستم، محدوده است. یک سیستم ERP در مقایسه با نرم افزار حسابداری دارای طیف گسترده ای از عملکردها است زیرا نه تنها بر جنبه های مالی بلکه بر سایر عوامل نیز تمرکز دارد.اگر QuickBooks را به عنوان مثال در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم که روی یک پایگاه داده کوچک مستقل کار می کند. نمی تواند فرآیندهای مختلف شرکت را در زمان واقعی وصل کند. بنابراین، در این مورد، باید از یک سیستم ERP یکپارچه برای انجام کار استفاده کنید. علاوه بر این، با راه‌حل‌های حسابداری MYOB و Xero، فقط می‌توانید ورودی‌ها و خروجی‌های نقدی را مدیریت کنید و گزارش‌های سال مالی را تهیه کنید. اگر یک ماژول حسابداری را در یک راه حل ERP در نظر بگیریم، جریان های نقدی همراه با پاسخ به روندهای بازار زمان واقعی را با اطمینان و سریع مدیریت می کند.

نمای گسترده یک شرکت

راه دیگر برای نگاه کردن به یک سیستم ERP، در نظر گرفتن عمل ساختن خانه با بلوک‌های لگو است.ERP مجموعه ای از تمام عملیات های کسب و کار است که یک دید 360 از سلامت و عملکرد سازمان ارائه می دهد. تعداد زیادی بلوک لگو در یک خانه کامل گرد هم آمده اند. از سوی دیگر، یک راه حل اختصاصی حسابداری در واقع فقط یک بلوک لگو است.

رفع نیازهای خاص صنعت

نرم افزار حسابداری در مقایسه با سیستم ERP توانایی محدودی برای برآوردن نیازهای خاص صنعت دارد. بسیاری از فروشندگان ERP مانند SAP راه حل های خاص صنعت را ساخته اند که متناسب با نیازهای بازار صنایع خاص است. به عنوان مثال، نیازهای یک فروشگاه خرده فروشی به طور چشمگیری با سازمانی که در زمینه تولید فعالیت می کند متفاوت است. راه حل های حسابداری به ندرت با صنعت سازگار می شوند، شما برای مجوزها هزینه می کنید و معمولاً از طریق ابر به نرم افزار دسترسی پیدا می کنید، اما سفارشی سازی محدود است. یک سیستم ERP می تواند مستقر شده و مطابق با نیازهای صنعت شما سفارشی شود.

چرا یک ERP بهتر از نرم افزار حسابداری است؟

حقیقت، این به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد. در برخی شرایط، شما ممکن است تنها به یک راه حل حسابداری نیاز داشته باشید تا بتواند اطلاعات مالی اولیه را جمع آوری و گزارش کند، اما اگر به موارد بیشتری نیاز دارید، ERP واقعا تنها راه است. یک ERP ادغام بسیار بیشتری از عملیات تجاری را در یک سیستم واحد، از جمله جنبه هایی مانند مدیریت موجودی و انبار، مدیریت ارتباط با مشتری، زنجیره تامین و غیره ممکن می سازد. همه این جنبه ها در حال حاضر از طریق یک راه حل حسابداری مستقل امکان پذیر نیست.

مطالب مرتبط:

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی
مزایای محاسبه ابری برای حسابداران
ویژگی ها و مزایای نرم افزار حسابداری

Related Post

Leave a Comment