بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که برای رشد یک کسب و کار به شبکه ای از توزیع کنندگان متکی است. انواع مختلفی از بازاریابی شبکه ای وجود دارد، اما یکی از شناخته شده ترین انواع آن، بازاریابی چند سطحی است.در این مقاله به مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای می پردازیم:

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای به توزیع کنندگان فردی متکی است که یک محصول را به شبکه دوستان، بستگان و افرادی که می شناسند یا ملاقات می کنند، بازاریابی و فروش می کنند. توزیع کنندگان از طریق کمیسیون محصولاتی که می فروشند درآمد کسب می کنند. اغلب، آنها کارمندان شرکت نیستند، بلکه پیمانکاران مستقل هستند.

توزیع کنندگان در مشاغل بازاریابی شبکه ای معمولاً از سه استراتژی برای موفقیت استفاده می کنند: تولید سرنخ، استخدام، و ساخت و مدیریت.تولید سرنخ فرآیند یافتن مشتریان جدید و مشتریانی است که ممکن است به محصول علاقه مند باشند. استخدام فرآیند اضافه کردن مشتریان و شرکای تجاری به شبکه شما است. و ساخت و مدیریت روشی است که شما به نیروهای استخدام شده خود آموزش می دهید، انگیزه می دهید و مدیریت می کنید.

بازاریابی چند سطحی

در برخی از مشاغل، به توزیع کنندگان برای استخدام توزیع کنندگان بیشتر برای فروش محصول، کمیسیون پرداخت می شود. هرچه افراد بیشتری را جذب کنند، می توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

نتیجه چندین لایه یا سطوح فروشندگان است: لایه اصلی، بالا (به نام “بالا”)، و سپس یک یا چند طبقه زیر آنها (“پایین”). سپس هر استخدام‌کننده جدید ممکن است توزیع‌کننده‌های دیگری را نیز جذب کند، که خط پایین آن سطح را تشکیل می‌دهند. به این نوع بازاریابی شبکه ای، بازاریابی چند سطحی (MLM) می گویند.

برخی از برنامه های MLM به شما این امکان را می دهند که در پنج سطح یا بیشتر درآمد کسب کنید. طبقات سطح بالا بیشترین درآمد را دارند، زیرا از تمام طبقات زیر کمیسیون دریافت می کنند. کسب درآمد برای جدیدترین افراد استخدام شده دشوار است.نمونه هایی از کسب و کارهای MLM عبارتند از LuLaRoe، Magnetic Sponsoring و Amway.

آیا بازاریابی شبکه ای سود خوبی دارد؟

بازاریابی شبکه ای برای همه به یک اندازه خوب نیست. مبلغی که به دست می آورید به حجم فروش هایی که می توانید به تنهایی ایجاد کنید و در مورد شرکت های MLM، به موفقیت خط پایین شما نیز بستگی دارد.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کسب درآمد با بازاریابی چند سطحی دشوار است.اول، ممکن است شرکت از شما بخواهد که محصولاتش را بخرید، هزینه آموزش را بپردازید یا مقدار مشخصی موجودی را در دسترس داشته باشید. این هزینه ها اغلب قبل از اینکه بتوانید اولین فروش خود را انجام دهید به وجود می آیند، بنابراین از پس شروع می کنید.

سپس، پاداش‌ها یا جوایز هیجان‌انگیزی که شرکت ارائه می‌دهد، اغلب فقط برای فروشندگانی در دسترس است که «برای بازی پول می‌پردازند»، با خریدهای تشویقی به مبلغ مشخص دلار. اگر فروشنده بخواهد سود کند، این موجودی نیز باید فروخته شود. گاهی اوقات اگر فروشنده بخواهد پیشرفت کند، این خریدها ضروری است، و فروش مجدد سخت است زیرا فروشنده باید برای جبران هزینه های خود، محصول را در بالای خرده فروشی علامت گذاری کند.

در نهایت، اغلب هزینه‌های عملیاتی مانند رایانه، تلفن، دسترسی به اینترنت و «ابزار آموزشی» مورد نیاز شرکت وجود دارد. این هزینه‌ها احتمال سود را بیشتر از بین می‌برند، و فروشنده را ملزم می‌کند تا به فروش‌های سخت‌گیرانه یا اهداف استخدامی دست یابد که رسیدن به آن تقریباً غیرممکن است.

همه کسانی که می خواهند چیزی بفروشند در آن خوب نیستند. با این حال، صداقت و اشتیاق واقعی در مورد یک شرکت یا محصول به خودی خود نوعی بازاریابی است. اگر تنها انگیزه تیم فروش پول باشد، ممکن است در تلاش برای کسب درآمد بیشتر، دیگران را گمراه کنند. برای موفقیت بازاریابی شبکه ای، فروشندگان باید صمیمانه نسبت به محصول نیز مشتاق باشند.

بازاریابی چند سطحی در مقابل بازاریابی شبکه ای

بازاریابی چند سطحی شکلی از بازاریابی شبکه ای با چندین سطح از توزیع کنندگان است. بخش بزرگی از موفقیت یک بازاریاب چند سطحی از جذب نیرو حاصل می شود.

اما دو حالت ساده تر دیگر نیز برای بازاریابی شبکه ای وجود دارد: بازاریابی شبکه ای تک لایه و بازاریابی شبکه ای دو لایه.

بازاریابی شبکه ای تک لایه

با بازاریابی شبکه ای تک لایه، شما در برنامه وابسته یک شرکت برای فروش محصولات یا خدمات آنها ثبت نام می کنید. شما نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و تمام دستمزد شما از فروش مستقیم است. Avon، شرکت محبوب زیبایی، از بازاریابی شبکه ای تک لایه استفاده می کند.در برخی از برنامه‌های وابسته آنلاین، به ازای ترافیکی که به وب‌سایت شرکت وابسته می‌برید، پول دریافت می‌کنید. برنامه های وابسته پرداخت به ازای کلیک (PPC) و پرداخت به ازای سرنخ (PPL) نمونه های دیگری از شبکه های تک لایه هستند.

آیا می توانید با بازاریابی شبکه ای درآمد کسب کنید؟

بله، کسب درآمد با بازاریابی شبکه ای امکان پذیر است. با این حال، آسان نیست. برای موفقیت معمولاً به استفاده جدی از تلاش، زمان و پول نیاز است. فروشندگان معمولی به سرعت متوجه می شوند که پول خود را از دست می دهند.

آیا بازاریابی شبکه ای خطرناک است؟

بله، بازاریابی شبکه ای خطراتی دارد. شما پولی را که برای هزینه های راه اندازی، خرید موجودی و مواد آموزشی مصرف می کند، به خطر می اندازید. شما همچنین زمان و هزینه خود را صرف تکمیل مدارک، تکمیل و ارسال سفارشات، و استخدام فروشندگان جدید خواهید کرد. برای بازگرداندن پول خود، باید محصول زیادی را بفروشید. و برای ادامه کسب سود، باید به فروش بیشتر ادامه دهید (و گاهی اوقات فروشندگان جدید را برای خط پایین خود استخدام کنید).

مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای

به کسب و کار بازاریابی شبکه ای، به ویژه آنهایی که دارای چندین لایه هستند، مشکلی وجود دارد، که می توان آنها را به عنوان طرح های هرمی توصیف کرد – یعنی فروشندگان در لایه های بالا می توانند از طریق کمیسیون از طبقات پایین تر، مبالغ قابل توجهی درآمد کسب کنند. افرادی که در طبقات پایین تر هستند درآمد بسیار کمتری خواهند داشت. این شرکت با فروش کیت های اولیه گران قیمت به افراد جدید درآمد کسب می کند.

جذابیت بازاریابی شبکه ای این است که فردی با انرژی زیاد و مهارت های فروش خوب می تواند با سرمایه گذاری اندک یک تجارت سودآور ایجاد کند.طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، یک قانون کلی خوب این است که عملیاتی که جبران خسارت را تضمین می‌کند که بر اساس فروش واقعی به مشتریان واقعی است، نسبت به طرح‌های چند لایه، که در آن افراد بر اساس آن درآمد کسب می‌کنند، معتبرتر است. تعداد توزیع کنندگانی که آنها جذب می کنند.

آیا بازاریابی شبکه ای یک طرح هرمی است؟

در حالی که برنامه های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی به طرح های هرمی متهم شده اند، تفاوت های مهمی وجود دارد. در حالی که کسانی که می توانند اعضای بیشتری را در برنامه جذب کنند، اغلب می توانند از کمیسیون های باقیمانده بیشتری برخوردار شوند، بازاریابی شبکه ای یک ساختار تجاری قانونی است که محصولات و خدمات واقعی را به مشتریان عرضه می کند.

آیا با عضویت در یک برنامه بازاریابی شبکه ای درآمد کسب خواهم کرد؟

قطعا امکان پذیر است، اگرچه محتمل نیست. برخی از افراد در بازاریابی شبکه ای از موفقیت بزرگی برخوردار هستند که عمدتاً به دلیل توانایی آنها در جذب اعضای بیشتر در شبکه است. دو منبع درآمد اصلی وجود دارد: فروش محصولات، و پورسانت‌های حاصل از فروش که توسط اعضای تیم پایین‌تر انجام می‌شود. هرچه تعداد افراد بیشتری از شما در پایین صفحه باشد، پول بیشتری به دست خواهید آورد – هر چه تیم بزرگتری را جذب کنید، می توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

اکثر افرادی که به برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی می‌پیوندند درآمد کمی دارند یا اصلاً درآمد ندارند. مردم ممکن است در واقع پول از دست بدهند. برخی ممکن است درگیر یک طرح هرمی غیرقانونی شوند و متوجه نشوند که به یک سرمایه گذاری تقلبی پیوسته اند و می توانند هر چیزی را که سرمایه گذاری می کنند از دست بدهند. تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از غواصی از اطراف بپرسید.

چند نمونه از برنامه های بازاریابی شبکه ای چیست؟

چندین برنامه MLM مانند Tupperware، محصولات Avon، Rodan + Fields، Amway، Herbalife، Mary Kay و چندین برنامه دیگر وجود دارد.

برنامه بازاریابی شبکه ای پردرآمد چیست؟

Amway به طور مداوم در صدر لیست قرار دارد. برندهای پرفروش Amway عبارتند از مکمل‌های ویتامین، مواد معدنی و رژیمی Nutrilite، محصولات آرایشی و بهداشتی رنگی و مراقبت از پوست Artistry، سیستم‌های تصفیه آب eSpring و نوشیدنی‌های انرژی‌زای XS که همه منحصراً توسط صاحبان تجاری مستقل Amway فروخته می‌شوند. در سال 2021، 8.9 میلیارد دلار درآمد داشت.

مطالب مرتبط:

سهم بازار و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

گیمیفیکیشن چیست؟

چگونه به یک کارآفرین تبدیل شویم؟

Related Post

Leave a Comment