اصطلاح فین‌تک (فناوری مالی) به نرم‌افزار و سایر فناوری‌های مدرن مورد استفاده توسط مشاغلی که خدمات مالی خودکار و بهبودیافته را ارائه می‌کنند، اشاره دارد. پیشرفت‌های سریع و نوآورانه‌ای مانند پرداخت‌های موبایلی، نحوه مدیریت مالی ما را تغییر داد. مشتریان آگاه از فناوری، به ویژه نسل هزاره انتظار دارند انتقال پول، وام، مدیریت وام و سرمایه گذاری بدون زحمت، ایمن و مقیاس پذیر باشد، در حالت ایده آل بدون کمک شخص یا مراجعه به بانک.محصولات بانکی تثبیت شده خود را به طور فزاینده ای جابجا می کنند و هم برای مشاغل و هم برای مشتریان بانکداری تا حد زیادی راحت تر، کارآمدتر و دسترسی آسان تر شده است. برخلاف بانک‌های سنتی، استارت‌ آپ‌های فین‌تک هنگام اجرای خدمات جدید بر اساس تقاضاهای متغیر، انعطاف‌پذیر و سریع عمل می‌کنند. در این مقاله به معرفی فین تک (فناوری مالی) می پردازیم:

نمونه‌های بارز فین‌تک در زندگی روزمره ما برنامه‌های پرداخت موبایلی، ارزهای دیجیتال و بلاک چین مانند بیت‌کوین و جمینی هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده طیف خدمات فین‌تک با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بازار را حتی بیشتر متحول کند و محصولات فین‌تک را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی دیجیتالی ما تبدیل کند.

فین تک دقیقا چیست؟

فین‌تک یا فناوری مالی، اصطلاحی است که برای توصیف هر فناوری که خدمات مالی را از طریق نرم‌افزار ارائه می‌کند، مانند بانکداری آنلاین، برنامه‌های پرداخت موبایلی یا حتی ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. فین‌تک مقوله‌ای گسترده است که بسیاری از فناوری‌های مختلف را در بر می‌گیرد، اما هدف اصلی تغییر نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به امور مالی و رقابت با خدمات مالی سنتی است.

آخرین تحولات در فین تک

فین‌تک در دهه 1990 با ظهور مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی و تجارت الکترونیک شروع به شکوفایی کرد و در دهه بعد بانکداری در اکثر بخش‌ها به طور کامل دیجیتالی شده بود. بحران مالی جهانی در سال 2008، که در آن بسیاری از مردم اعتماد خود را به سیستم های بانکداری سنتی از دست دادند، امنیت و شفافیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. این تغییر ذهنیت و فناوری رایانش ابری امکان ابداع راه حل های سفارشی جدید و رویه های استاندارد مانند دسترسی به پروفایل بانکی، پرداخت و انتقال پول با ارزهای تبدیل شده خودکار را فراهم کرد. با توجه به مقررات و انتظارات بالای مشتریان، هدف اصلی شرکت‌های فین‌تک ایجاد خدمات و پیاده‌سازی با پتانسیل بلندمدت است.

ابزار اصلی که افراد از طریق آن به وب دسترسی پیدا می کنند و از خدمات مالی مختلف استفاده می کنند، تلفن هوشمند مجهز به برنامه های بانکداری تلفن همراه و کیف پول های دیجیتال مانند Google Wallet و C2C است. طبق آمار Statista (سرویس آمار رسمی آلمان) بازار پرداخت موبایلی ممکن است در سال 2019 از 1 تریلیون دلار فراتر رود.

فواید

جدا از اینکه بانکداری را در دسترس تر و سریع تر می کند، نفوذ نوآوری های تکنولوژیکی بسیار متنوع است. فین‌تک ارتباط مستقیم با مشتریان را از طریق راه‌اندازی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی افزایش می‌دهد. این به کسب و کارهای کوچک، کارآفرینان، موسسات خیریه و هنرمندان اجازه می دهد تا بدون جمع آوری پول از سرمایه گذاران معمولی، حمایت دریافت کنند.

تغییر اجتماعی یکی دیگر از وعده‌های اصلی است که بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، به‌ویژه در جهان ، با در نظر گرفتن نیازهای جمعیتی و اجتماعی به آن دست می‌یابند. اکنون به مردم کشورهای در حال توسعه اجازه دسترسی به پلتفرم های مالی خرد و وام دیجیتال داده شده است. مناطقی در آفریقا، آسیا و هند، مناطقی با تعداد زیادی از مردم که توسط بانک‌های سنتی محروم بودند، اکنون می‌توانند از خدمات پرداخت استفاده کنند.

فین‌تک همچنین منجر به اختلال در صنعت بیمه (InsureTech) می‌شود که شامل همه چیز از مدیریت آنلاین خط‌مشی، حفاظت از داده‌ها و ارائه بیمه‌های مناسب می‌شود.مشاوره Robo با ارائه توصیه های الگوریتم محور و مدیریت پورتفولیوی سفارشی که لزوما نیاز به نظارت انسانی ندارد، بخش مدیریت دارایی را مختل کرده است

چند نوع خدمات فین تک موجود است؟

خدمات فین تک به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

1. خدمات فین تک کسب و کار (B2B)

این ابزارها برای کمک به کسب‌وکارها برای همکاری بهتر با یکدیگر یا کمک به کسب‌وکارها در ارائه خدمات کارآمدتر به یکدیگر طراحی شده‌اند و این فناوری بسیاری از بخش‌های مختلف مانند مدیریت پول نقد را مختل می‌کند. برای مثال، American Deposit Management Co یک سرویس مدیریت سپرده اختصاصی ایجاد کرده است که به کسب و کارها کمک می کند تا با توزیع وجوه در سراسر شبکه بانک های محلی خود، پوشش بیمه FDIC را برای سپرده های نقدی خود به تقریباً هر مقدار افزایش دهند. آنها همه این کارها را با یک سپرده و یک بیانیه انجام می دهند. این سرویس نه تنها بیشترین محافظت و نقدینگی موجود را برای ذخایر نقدی تجاری فراهم می کند، بلکه رقابتی ترین نرخ بازده را نیز ارائه می دهد.

2. خدمات فین‌تک بین کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C)

اینها ابزارهایی هستند که برای کمک به کسب و کارها در ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان و/یا افزایش سود آنها طراحی شده اند. نمونه‌های عالی این نوع فناوری، بانک‌های آنلاین مانند Ally و حتی درگاه بانکداری آنلاین شما هستند. این فناوری‌ها سال‌ها است که بانکداری و سایر صنایع B2C را مختل کرده‌اند. فناوری هایی مانند پی پال و رابین هود نیز می توانند در این دسته قرار گیرند.

3. خدمات فین تک مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

این نوع خدمات برای کمک به مصرف کنندگان در تعامل با یکدیگر طراحی شده است. یکی از بهترین نمونه های این خدمات، Venmo است. این فناوری روش مبادله پول مردم را متحول کرده است. به جای معامله پول نقد یا چک، مصرف کنندگان می توانند مستقیماً و بدون هیچ هزینه ای برای یکدیگر پول ارسال کنند. حتی گوگل نیز با اجازه دادن به کاربران جیمیل برای پیوست کردن پول نقد مستقیم به ایمیل‌ها، در این فضا نفوذ کرده است. فن‌آوری‌هایی مانند این نحوه مدیریت امور مالی خود را با کاهش وابستگی ما به پول نقد فیزیکی تغییر می‌دهند.

فین‌تک می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا پول نقد را به طور مؤثرتری مدیریت کند.در حالی که فین تک گاهی اوقات به عنوان یک اختلال در بانکداری سنتی دیده می شود، این بانک ها خودشان از آن برای ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان و سایر مشاغل استفاده می کنند. در واقع، فین تک درها را برای ارائه دهندگان خدمات غیربانکی باز کرده است تا ارزش بیشتری به فرآیند بانکی بیافزایند. از مدیریت سپرده گرفته تا سپرده گذاری تجاری، این خدمات دیجیتالی می توانند فرآیندهای کسب و کار شما را ساده تر، ایمن تر و کارآمدتر کنندو این تازه شروع است. در دنیای مدرن ما، فناوری دیگر یک چیز خوب نیست یک امر ضروری است. به همین دلیل است که فناوری در هسته همه کارهای ما قرار دارد.

مطالب مرتبط:

8 ویژگی مهم که باید در نرم افزار حسابداری فروشگاهی به دنبال آن باشید
5 نکته برای انتخاب نرم افزار حسابداری تجاری
بهترین ویژگی های نرم افزار حسابداری خوب

Related Post

Leave a Comment