نقش حسابدار برای موفقیت مالی یک سازمان ضروری است. حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی دو تا از بزرگترین شاخه های رشته حسابداری هستند. حرفه ای هایی که به دنبال مشاغل تجاری با تمرکز بر حسابداری هستند، باید تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی را تشخیص دهند. کسانی که علاقه مند به پیشرفت شغلی خود در یکی از این نقش ها هستند باید مدرک پیشرفته حسابداری را در نظر بگیرند.در این مقاله به معرفی تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی می پردازیم:

تعریف حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی

سازمان ها از داشتن افراد حرفه ای حسابداری مالی و مدیریتی سود می برند. وجود افراد قوی در این مشاغل می تواند ثبات مالی و پتانسیل رشد را برای سازمان ها فراهم کند. افرادی که شغل حسابداری مدیریتی یا مالی را در نظر می گیرند باید بدانند که هر نقش مستلزم چیست.

حسابداران مالی اسنادی مانند صورت سود و ترازنامه تولید می کنند که طرف های خارجی (سرمایه گذاران، تنظیم کننده های صنعت) از آنها استفاده می کنند. بیانیه ها عملکرد مالی یک سازمان را در یک دوره زمانی و همچنین سلامت مالی کلی آن را مستند می کنند. آژانس‌هایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) کار حسابداران مالی را که این صورت‌ها را تهیه می‌کنند، تنظیم می‌کنند.حسابداران مدیریتی اسناد مالی را تولید می کنند که سازمان ها در داخل از آنها استفاده می کنند. اسناد منابع شرکت مانند مواد خام، نیروی کار یا تجهیزات را به گونه‌ای در نظر می‌گیرند که به مدیران کمک می‌کند تا کارایی را به حداکثر برسانند.سازمان ها می توانند از حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی برای توسعه استراتژی های جامع برای حفظ و رشد کسب و کار خود استفاده کنند.

شباهت های بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی

حرفه ای هایی که حرفه حسابداری را دنبال می کنند باید همپوشانی بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی را درک کنند. هر دو شاخه حسابداری از تجزیه و تحلیل برای جمع آوری داده ها و توسعه بینش استفاده می کنند. حسابداران از طریق تکنیک هایی مانند تجزیه و تحلیل نسبی، تحلیل عمودی و تحلیل افقی به سازمان های خود کمک می کنند تا داده های مالی را درک کنند.

تجزیه و تحلیل نسبی:

تجزیه و تحلیل نسبت بینشی در مورد کارایی، نقدینگی و سودآوری ارائه می دهد. به گفته Investopedia، این روش از معیارهای نسبت، مانند نسبت‌های سودآوری، نسبت‌های کارایی، نسبت‌های پرداخت بدهی و نسبت‌های نقدینگی برای “محاسبه روابط آماری” استفاده می‌کند.

تحلیل عمودی:

تجزیه و تحلیل عمودی صورتهای مالی را تجزیه و تحلیل می کند که در آن هر اقلام نشان دهنده درصدی از رقم پایه است. برای صورتهای درآمد، هر اقلام نشان دهنده درصدی از فروش ناخالص است.

تحلیل افقی:

تحلیل افقی اطلاعات مالی را در اختیار حسابداران قرار می دهد که تغییرات مالی را در یک دوره زمانی، معمولاً دو سال یا بیشتر نشان می دهد.هم حسابداران مالی و هم حسابداران مدیریتی معمولاً حداقل دارای مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط با حسابداری هستند. برای موفقیت در نقش های تخصصی، آنها باید مجموعه مهارت های بیشتری را توسعه دهند. درک قوی از حسابداری یک الزام و همچنین یک پایه محکم در اصول تئوری مدیریت است. افرادی که به دنبال نقش های رهبری در این زمینه هستند باید به دنبال مدرک پیشرفته در حسابداری باشند.

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی

اگرچه حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی مکمل یکدیگر در استراتژی مالی یک سازمان هستند، متخصصانی که یکی از این مشاغل را در نظر می گیرند باید تفاوت بین رشته ها را درک کنند. حسابداری مدیریتی بر فرآیندهای مالی داخلی سازمان تمرکز دارد، در حالی که حسابداری مالی بر فرآیندهای مالی خارجی سازمان تمرکز دارد.

حسابداران مدیریتی بر استراتژی های رشد کوتاه مدت مربوط به نگهداری اقتصادی تمرکز می کنند. به عنوان مثال، حسابداران مدیریتی می توانند یک تحلیل ساخت یا خرید برای تعیین سلامت مالی تولید یک قطعه برای کمک به تولید یک محصول انجام دهند.

حسابداران مالی بر استراتژی های مالی بلندمدت مرتبط با رشد سازمانی تمرکز می کنند. گزارش های مالی که این حسابداران تولید می کنند از فرمت های تعیین شده پیروی می کنند و از قوانین و مقررات هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) تبعیت می کنند. این دستورالعمل ها در اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) که همه شرکت های سهامی عام در ایالات متحده پذیرفته اند، بیان شده است.انطباق با فرمت های تعیین شده برای حسابداران مالی حیاتی است که باید گزارش هایی را برای سهامداران و سرمایه گذاران بالقوه و همچنین مدیران اجرایی تهیه کنند. با این حال، حسابداران مدیریتی معمولا گزارش های خود را برای مخاطبان داخلی آماده می کنند.

حسابداران مدیریتی معمولاً حقوق بیشتری نسبت به حسابداران مالی دارند. بر اساس داده های ژوئیه 2020 از PayScale، متوسط ​​حقوق سالانه حسابداران مالی حدود 55500 دلار است. طبق داده‌های اوت 2020 از PayScale، متوسط ​​حقوق سالانه حسابداران مدیریتی حدود 72100 دلار است.

یک شغل کامل در حسابداری مالی یا مدیریتی را کاوش کنید

متخصصان علاقه مند به ایجاد یک حرفه در حسابداری مالی یا حسابداری مدیریتی باید مدرک پیشرفته حسابداری را در نظر بگیرند تا نیازهای دائمی در حال تغییر این رشته را برآورده کنند. شروع با یک پایگاه دانش و مجموعه مهارت های قوی به دانش آموزان کمک می کند تا با تکامل فناوری و مقررات مالی همگام شوند.

Related Post

Leave a Comment