نرخ بازده حسابداری (ARR) چیست؟

اگر در یک دارایی یا پروژه سرمایه گذاری بلندمدتی انجام می دهید، مهم است که برنامه ها و بودجه های خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. نرخ بازده حسابداری (ARR) یکی از بهترین راه‌ها برای محاسبه سودآوری بالقوه یک سرمایه‌گذاری است که آن را به ابزاری مؤثر برای تعیین دارایی سرمایه‌ای یا پروژه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. اما چگونه محاسبه ARR را انجام می‌دهید؟ هرآنچه را که باید در مورد فرمول نرخ بازده حسابداری و نحوه محاسبه ARR بدانید را در اینجا بیابید.در این مقاله به معرفی نرخ بازده حسابداری (ARR) چیست؟ می پردازیم:

 

نرخ بازده حسابداری (ARR) چقدر است؟

 

نرخ بازده حسابداری (ARR) فرمولی است که درصد بازده مورد انتظار یک سرمایه گذاری یا دارایی را در مقایسه با هزینه سرمایه گذاری اولیه منعکس می کند. فرمول ARR متوسط درآمد یک دارایی را بر سرمایه گذاری اولیه شرکت تقسیم می کند تا نسبت یا بازدهی را که ممکن است در طول عمر یک دارایی یا پروژه انتظار داشته باشیم بدست می آورد. ARR ارزش زمانی پول یا جریان های نقدی را که می تواند بخشی جدایی ناپذیر از حفظ یک تجارت باشد در نظر نمی گیرد.

 

نرخ-بازدهی-حسابداری

 

 

اقلام کلیدی

 

فرمول نرخ بازده حسابداری (ARR) برای تعیین درصد بازده سالانه یک پروژه مفید است.

ARR به عنوان میانگین سود سالانه / سرمایه گذاری اولیه محاسبه می شود.

ARR معمولاً هنگام در نظر گرفتن چندین پروژه استفاده می شود، زیرا نرخ بازده مورد انتظار از هر پروژه را ارائه می دهد.

یکی از محدودیت‌های ARR این است که بین سرمایه‌گذاری‌هایی که جریان‌های نقدی متفاوتی را در طول عمر پروژه به همراه دارند، تفاوت قائل نمی‌شود.

ARR با نرخ بازده مورد نیاز (RRR) متفاوت است، که حداقل بازدهی است که سرمایه گذار برای یک سرمایه گذاری یا پروژه می پذیرد که سطح معینی از ریسک را جبران می کند.

 

درک نرخ بازده حسابداری (ARR)

 

نرخ بازده حسابداری یک معیار بودجه بندی سرمایه است که برای محاسبه سریع سودآوری سرمایه گذاری مفید است. کسب و کارها عمدتاً از ARR برای مقایسه چندین پروژه برای تعیین نرخ بازده مورد انتظار هر پروژه یا کمک به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری یا خرید استفاده می کنند.

 

عوامل ARR در هر گونه هزینه سالانه احتمالی، از جمله استهلاک، مرتبط با پروژه. استهلاک یک قرارداد حسابداری مفید است که به موجب آن بهای تمام شده یک دارایی ثابت سالانه در طول عمر مفید دارایی توزیع یا هزینه می شود. این به شرکت امکان می‌دهد حتی در اولین سال خدمت خود فوراً از دارایی سود کسب کند.

 

نرخ بازده حسابداری

 

 

نحوه محاسبه نرخ بازده حسابداری (ARR)

 

سود خالص سالانه حاصل از سرمایه گذاری را محاسبه کنید که می تواند شامل درآمد منهای هر گونه هزینه یا مخارج سالانه اجرای پروژه یا سرمایه گذاری باشد.

اگر سرمایه گذاری یک دارایی ثابت مانند دارایی، ماشین آلات و تجهیزات (PP&E) است، هر گونه هزینه استهلاک را از درآمد سالانه کم کنید تا به سود خالص سالانه برسید.

سود خالص سالانه را بر بهای تمام شده اولیه دارایی یا سرمایه گذاری تقسیم کنید. نتیجه محاسبه یک عدد اعشاری به دست می دهد. نتیجه را در 100 ضرب کنید تا درصد بازدهی را به عنوان یک عدد کامل نشان دهید.

 

نحوه محاسبه نرخ بازده حسابداری (ARR)

 

 

نمونه ای از نرخ بازده حسابداری (ARR)

 

به عنوان مثال، یک کسب و کار پروژه ای را در نظر می گیرد که دارای سرمایه گذاری اولیه 250000 دلاری است و پیش بینی می کند که برای پنج سال آینده درآمد ایجاد کند. این شرکت چگونه می تواند ARR را محاسبه کند:

 

سرمایه گذاری اولیه: 250000 دلار

درآمد مورد انتظار در سال: 70000 دلار

بازه زمانی: 5 سال

محاسبه ARR: 70000 دلار (درآمد سالانه) / 250000 دلار (هزینه اولیه)

ARR = 0.28 یا 28٪

 

نرخ بازده حسابداری در مقابل نرخ بازده مورد نیاز

 

ARR درصد بازده سالانه یک سرمایه گذاری بر اساس هزینه اولیه وجه نقد آن است. یکی دیگر از ابزارهای حسابداری، نرخ بازده مورد نیاز (RRR) که به عنوان نرخ مانع نیز شناخته می شود، حداقل بازدهی است که سرمایه گذار برای یک سرمایه گذاری یا پروژه می پذیرد که سطح معینی از ریسک را جبران می کند.

 

مزایا و معایب نرخ بازده حسابداری (ARR)

 

مزایا:

 

نرخ بازده حسابداری یک محاسبه ساده است که نیازی به ریاضیات پیچیده ندارد و در تعیین نرخ بازده سالانه یک پروژه مفید است. از این طریق، به مدیران اجازه می دهد تا به راحتی ARR را با حداقل بازده مورد نیاز مقایسه کنند. به عنوان مثال، اگر حداقل بازده مورد نیاز یک پروژه 12٪ و ARR 9٪ باشد، یک مدیر می داند که پروژه را ادامه ندهد.ARR زمانی مفید است که سرمایه گذاران یا مدیران نیاز به مقایسه سریع بازده یک پروژه بدون نیاز به در نظر گرفتن چارچوب زمانی یا برنامه پرداخت، بلکه فقط سودآوری یا عدم آن دارند.

 

مزایای-نرخ-حسابداری

 

 

معایب:

 

با وجود مزایایی که دارد، ARR محدودیت هایی دارد. ارزش زمانی پول را در نظر نمی گیرد. ارزش زمانی پول این مفهوم است که پول موجود در زمان کنونی به دلیل ظرفیت بالقوه درآمد آن، ارزشی بیش از یک مبلغ مشابه در آینده دارد.

به عبارت دیگر، دو سرمایه گذاری ممکن است جریان های درآمد سالانه نابرابر را به همراه داشته باشد. اگر یک پروژه در سال‌های اولیه درآمد بیشتری داشته باشد و پروژه دیگر در سال‌های بعد درآمد بیشتری داشته باشد، ARR ارزش بالاتری را به پروژه اختصاص نمی‌دهد که زودتر سود را برمی‌گرداند، که می‌تواند برای کسب درآمد بیشتر دوباره سرمایه‌گذاری شود.

نرخ بازده حسابداری افزایش ریسک پروژه های بلندمدت و افزایش عدم اطمینان مرتبط با دوره های طولانی را در نظر نمی گیرد.همچنین، ARR تأثیر زمان‌بندی جریان نقدی را در نظر نمی‌گیرد. فرض کنید یک سرمایه‌گذار در نظر دارد یک سرمایه‌گذاری پنج ساله با سرمایه اولیه 50000 دلاری داشته باشد، اما این سرمایه‌گذاری تا سال چهارم و پنجم هیچ درآمدی به همراه ندارد.در این حالت، محاسبه ARR باعث عدم وجود جریان نقدی در سه سال اول نمی شود، در حالی که در واقعیت، سرمایه گذار باید بتواند سه سال اول را بدون هیچ جریان نقدی مثبتی از پروژه تحمل کند.

 

طرفداران

 

نرخ بازده سالانه یک پروژه را تعیین می کند:

 

1-مقایسه ساده با حداقل نرخ بازده

2-سهولت استفاده / محاسبه ساده

3-سود دهی واضحی را فراهم می کند

 

منفی

 

ارزش زمانی پول را در نظر نمی گیرد:

 

1-ریسک طولانی مدت را فاکتور نمی کند.

2-زمان‌بندی جریان نقدی را در نظر نمی‌گیرد.

 

چگونه استهلاک بر نرخ بازده حسابداری تأثیر می گذارد؟

 

استهلاک باعث کاهش نرخ بازده حسابداری می شود. استهلاک یک هزینه مستقیم است و ارزش دارایی یا سود یک شرکت را کاهش می دهد. به این ترتیب، بازگشت سرمایه یا پروژه را مانند هر هزینه دیگری کاهش می دهد.

 

قوانین تصمیم گیری برای نرخ بازده حسابداری چیست؟

 

هنگامی که یک شرکت با گزینه چندین پروژه برای سرمایه گذاری ارائه می شود، قانون تصمیم گیری می گوید که یک شرکت باید پروژه ای را با بالاترین نرخ بازده حسابداری بپذیرد تا زمانی که بازده حداقل برابر با هزینه سرمایه باشد.

 

تفاوت بین ARR و IRR چیست؟

 

تفاوت اصلی بین ARR و IRR در این است که IRR یک فرمول جریان نقدی با تخفیف است در حالی که ARR یک فرمول جریان نقدی بدون تنزیل است. یک فرمول جریان نقدی بدون تنزیل، ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی را که توسط یک دارایی یا پروژه ایجاد می‌شود، در نظر نمی‌گیرد. از این نظر، ARR ارزش زمانی پول را در بر نمی گیرد که به موجب آن ارزش یک دلار امروز بیش از فردا ارزش دارد زیرا می توان آن را سرمایه گذاری کرد.

 

خط پایین

 

نرخ بازده حسابداری (ARR) یک فرمول ساده است که به سرمایه گذاران و مدیران اجازه می دهد تا سودآوری یک دارایی یا پروژه را تعیین کنند. به دلیل سهولت استفاده و تعیین سودآوری، ابزاری مفید در تصمیم گیری است. با این حال، این فرمول جریان های نقدی یک سرمایه گذاری یا پروژه، جدول زمانی کلی بازده و سایر هزینه ها را که به تعیین ارزش واقعی یک سرمایه گذاری یا پروژه کمک می کند، در نظر نمی گیرد.

 

مطالب مرتبط:

8 ترند بیزینسی در سال 2023

10 فناوری برتر هوش مصنوعی در سال 2023
7 ایده تولید محتوا برای اینستاگرام

Related Post

Leave a Comment