استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS) استانداردهای قدیمی حسابداری هستند که توسط هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) ، یک نهاد مستقل بین المللی استاندارد مستقر در لندن ، صادر شده است. IAS در سال 2001 با استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) جایگزین شد.حسابداری بین المللی زیرمجموعه ای از حسابداری است که استانداردهای بین المللی حسابداری را هنگام ترازنامه دفاتر در نظر می گیرد.

استاندارد حسابداری چیست؟

استاندارد حسابداری مجموعه ای متداول از اصول ، استانداردها و رویه هایی است که اساس سیاست ها و عملکردهای حسابداری مالی را مشخص می کند.

آشنایی با استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS)

استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS) اولین استانداردهای بین المللی حسابداری بودند که توسط کمیته استانداردهای حسابداری بین المللی (IASC) ، که در سال 1973 شکل گرفت ، صادر شد. هدف در آن زمان ، همانطور که امروزه باقی مانده است ، مقایسه سهولت مشاغل در سراسر جهان بود. افزایش شفافیت و اعتماد به گزارشگری مالی و تقویت تجارت و سرمایه گذاری جهانی است.

استانداردهای حسابداری قابل مقایسه با جهان شفافیت ، پاسخگویی و کارایی را در بازارهای مالی در سراسر جهان ارتقا می بخشد. این امر سرمایه گذاران و سایر شرکت کنندگان در بازار را قادر می سازد تا درباره فرصت ها و ریسک های سرمایه گذاری تصمیمات اقتصادی آگاهانه ای اتخاذ کرده و تخصیص سرمایه را بهبود بخشد. استانداردهای جهانی همچنین هزینه های گزارشگری و مقررات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، به ویژه برای شرکت هایی که دارای فعالیت های بین المللی و شرکت های تابعه در چندین کشور هستند.

حرکت به سمت استانداردهای جدید حسابداری جهانی

از زمان جایگزینی IASC با IASB ، پیشرفت قابل توجهی در جهت توسعه مجموعه ای از استانداردهای حسابداری جهانی با کیفیت بالا حاصل شده است. IFRS توسط اتحادیه اروپا تصویب شده است ، ایالات متحده ، ژاپن (که در آن پذیرش داوطلبانه مجاز است) و چین (که می گوید در حال کار بر اساس IFRS است) به عنوان تنها بازارهای اصلی سرمایه بدون حکم IFRS باقی مانده اند. از سال 2018 ، 144 حوزه قضایی مستلزم استفاده از IFRS برای همه یا بیشتر شرکت های ثبت شده در فهرست عمومی بودند و 12 حوزه قضایی دیگر اجازه استفاده از آن را می دهند.

ایالات متحده در حال بررسی استانداردهای بین المللی حسابداری است. از سال 2002 ، نهاد استانداردهای حسابداری آمریکا ، هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) و IASB در پروژه ای برای بهبود و همگرایی اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی ایالات متحده (GAAP) و IFRS همکاری کرده اند. با این حال ، در حالی که FASB و IASB هنجارهایی را با هم صادر کرده اند ، روند همگرایی بسیار طولانی تر از آنچه انتظار می رفت طول می کشد-تا حدی به دلیل پیچیدگی اجرای قانون اصلاحات دود فرانک وال استریت و حمایت از حقوق مصرف کننده.

کمیسیون اوراق بهادار و اوراق بهادار (SEC) ، که بازارهای اوراق بهادار ایالات متحده را تنظیم می کند ، مدتهاست که از استانداردهای حسابداری جهانی با کیفیت بالا به صورت اصولی حمایت می کند و این حمایت را ادامه می دهد. در عین حال ، به دلیل اینکه سرمایه گذاران و شرکت های آمریکایی به طور معمول تریلیون ها دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند ، درک کامل شباهت ها و تفاوت های بین GAAP ایالات متحده و IFRS بسیار مهم است. یک تفاوت مفهومی: تصور می شود که IFRS یک سیستم حسابداری مبتنی بر اصول است ، در حالی که GAAP بیشتر مبتنی بر قوانین است.

آشنایی با استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها بهبود می بخشد. در ایالات متحده ، اصول پذیرفته شده حسابداری به طور کلی مجموعه ای از استانداردهای حسابداری است که برای تهیه صورت های مالی به طور گسترده پذیرفته شده است. شرکت های بین المللی از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) پیروی می کنند که توسط هیئت استانداردهای استانداردهای حسابداری بین المللی تعیین شده و به عنوان راهنمای شرکت های غیر آمریکایی GAAP گزارش دهنده صورت های مالی است.

اصول پذیرفته شده حسابداری به طور کلی در بین نهادهای دولتی و خصوصی در ایالات متحده بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بقیه جهان در درجه اول از IFRS استفاده می کنند. واحدهای چند ملیتی ملزم به استفاده از این استانداردها هستند. IASB هنگام تهیه صورت های مالی استانداردهای حسابداری جوامع بین المللی را ایجاد و تفسیر می کند.

مطالب مرتبط:

5 نوع حسابرسی که کارشناسان حسابداری باید در نظر بگیرند

ویژگی های یک نرم‌ افزار حسابداری مناسب کسب و کار

اهمیت نرم افزار حسابداری برای مشاغل

5 نوع حسابرسی که کارشناسان حسابداری باید در نظر بگیرند

Related Post

Leave a Comment