رابط کاربری گرافیکی که در اواخر دهه 1970 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی زیراکس پالو آلتو توسعه یافت و به صورت تجاری در سیستم عامل های ویندوز مکینتاش و مایکروسافت مستقر شد ، به عنوان پاسخی به مشکل عدم کارایی در واسط های خط فرمان مبتنی بر متن اولیه طراحی شده است.

رابط های کاربر گرافیکی به استاندارد طراحی کاربر محور در برنامه نویسی نرم افزار تبدیل می شوند و به کاربران امکان کار بصری کامپیوتر و سایر دستگاه های الکترونیکی را از طریق دستکاری مستقیم آیکون های گرافیکی مانند دکمه ها ، نوارهای پیمایش ، پنجره ها ، زبانه ها ، منوها ، مکان نما می دهند.  بسیاری از رابط های کاربری گرافیکی مدرن از ویژگی های تعامل صفحه لمسی و فرمان صوتی برخوردار هستند.

 

رابط کاربری گرافیکی چگونه کار می کند؟

اصول طراحی رابط کاربری گرافیکی مطابق با الگوی نرم افزاری مدل-مشاهده-کنترل کننده است ، که نمایش های داخلی اطلاعات را از نحوه ارائه اطلاعات به کاربر جدا می کند ، در نتیجه یک پلت فرم ایجاد می شود که در آن به کاربران نشان داده می شود که چه عملکردهایی ممکن است نه نیاز به ورودی کدهای دستور کاربران با دستکاری ابزارک های تصویری ، که برای پاسخگویی متناسب با نوع داده های نگهداری شده آنها پشتیبانی می شوند و اقدامات لازم برای تکمیل وظیفه کاربر را پشتیبانی می کنند ، با اطلاعات ارتباط برقرار می کنند.

به دلیل ماهیت مستقل بودن رابط های کاربری گرافیکی از عملکردهای برنامه ، ممکن است ظاهر یا “پوسته” سیستم عامل یا نرم افزار کاربردی مجدداً طراحی شود. برنامه ها معمولاً عناصر نمایشگر رابط کاربری گرافیکی منحصر به فرد خود را علاوه بر عناصر رابط کاربر گرافیکی که از قبل در سیستم عامل موجود وجود دارد ، پیاده سازی می کنند. یک رابط کاربری گرافیکی معمولی همچنین شامل قالب های استاندارد برای نمایش گرافیک و متن است ، به اشتراک گذاری داده ها بین برنامه های تحت نرم افزار طراحی رابط کاربر گرافیکی مشترک امکان پذیر است.

مثالی کاربردی

صفحه نمایش زیر، مثالی از GUI است. اگر بخواهید روی این صفحه با اپلیکیشن خاصی کار کنید، باید رویش با کمک نشانگر ماوس کلیک کنید. مثلا برای تماشای فیلم از برنامه kmplayer استفاده میکنید. حالا اگر رابط کاربری گرافیکی روی این سیستم وجود نداشت، چه کار باید می‌کردیم؟

desktop-mp3player

بهترین زبان برنامه نویسی برای رابط های گرافیکی کاربر

در حالی که چندین زبان برنامه نویسی بصری مختلف با مزایای منحصر به فرد خود برای توسعه یک طراحی رابط کاربر گرافیکی وجود دارد ، #C یا Java به دلیل توانایی اجرای همزمان رابط گرافیکی در مرورگر و به عنوان یک برنامه دسکتاپ ، گزینه های برگزیده در نظر گرفته می شوند. گزینه های دیگر شامل پایتون ، HTML5 / Javascript و C++ / C  است.

 

تفاوت بین رابط کاربری کاراکتر و رابط کاربری گرافیکی

رابط کاربری کاراکتر ، که به عنوان رابط کاربری خط فرمان یا رابط کاربری غیر گرافیکی نیز شناخته می شود ، به استفاده از دستورات متنی که توسط یک مفسر خط فرمان مدیریت می شوند ، برای برقراری ارتباط با یک برنامه رایانه ای اشاره دارد. معمولاً توسعه دهندگان نرم افزار و مدیران سیستم برای پیکربندی ماشین ها ، مدیریت پرونده های رایانه و دسترسی به ویژگی های برنامه که در غیر این صورت در رابط کاربری گرافیکی در دسترس نیستند ، به رابط های خط فرمان متکی هستند.

رابط های کاربری کاراکتر از اتوماسیون و اسکریپت نویسی پشتیبانی می کنند و تمایل دارند کنترل  بیشتر و سطح بالاتری از عملکرد رابط کاربری گرافیکی را فراهم کنند. در حالی که رابط کاربری کاراکتر روش اصلی کار با رایانه ها از دهه 1980 بود ، اکثر دستگاه های الکترونیکی مدرن به رابط های گرافیکی بصری مجهز شده اند و به طور معمول کاربر عادی دلیلی برای دسترسی به  رایانه نخواهد داشت.

 

تفاوت بین رابط کاربری وب و رابط کاربری گرافیکی

رابط کاربری وب یا رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب ، به تعامل بین کاربر و نرم افزاری که در وب سرور اجرا می شود ، اشاره دارد که رابط کاربری آن مرورگر وب و صفحه وب بارگیری و ارائه شده است. فناوری هایی مانند Flash ، Java ، JavaScript و Silverlight تعاملاتی مانند کشیدن و رها کردن  ، پخش صدا ، طراحی روی صفحه و دسترسی به صفحه کلید و ماوس را فعال می کنند.

رابط های کاربری گرافیکی وب مستقل از پلتفرم هستند ، به نصب و توسعه نرم افزار جداگانه ای نیاز ندارند ، به دلیل ماهیت وابسته نبودن کاربر برای به روزرسانی به راحتی به روز می شوند و نظارت می شوند ، تجربه UI پر جنب و جوش را فراهم می کنند و هزینه کمی دارند و فقط به اترنت نیاز دارند یا اتصال رابط WiFi.

 

آیا OmniSci راه حل های رابط کاربری گرافیکی ارائه می دهد؟

مزایای تجسم در محاسبات در ماهیت بصری رابط های کاربر گرافیکی مشهود است. تجسم و تعامل نیز عناصر مفیدی در تجزیه و تحلیل داده ها هستند. OmniSci Immerse یک بستر تجسم داده مبتنی بر مرورگر است که بصورت یکپارچه با فناوری های سمت سرور OmniSci ، OmniSciDB و Render کار می کند ، یک بستر بصری تعاملی را فراهم می کند که باعث کاهش زمان بینش می شود و توانایی تحلیلگر را در یافتن بینش های پنهان شده به طرز چشمگیری گسترش می دهد.

 

Related Post

Leave a Comment