شرکت‌های حسابداری در سراسر جهان در دو سال گذشته مجبور به تغییر شدید فرآیندها، بررسی مجدد محیط‌های کاری و حمایت از بهبود اقتصادی کسب‌وکارها شده‌اند. جان ادواردز، مدیر عامل موسسه حسابداران مالی (IFA)، برخی از روندهای کلیدی صنعت حسابداری را که انتظار می رود سال آینده را شکل دهند، معرفی می کند.در این مقاله به معرفی روندهای کلیدی صنعت حسابداری در سال 2022 می پردازیم:

دیجیتالی شدن و پذیرش فناوری

فناوری جدید روش کار افراد را تغییر داده و انتظارات مشتری را تحت تأثیر قرار می دهد. این تغییر به سمت دگرگونی دیجیتال با تغییراتی در شیوه‌های کار از راه دور که بعید است به شرایط قبل از همه‌گیری بازگردد، توسط همه‌گیری تسریع شده است.علاوه بر این، تغییرات سیستمی اخیر از امثال HMRC، از جمله مراحل قبلی و در حال انتظار دیجیتالی کردن مالیات، برای اطمینان از پذیرش فناوری مناسب – تبدیل آشنایی با دیجیتالی شدن به یک مهارت ضروری در صنعت حسابداری مدرن است.

ESG: یک فرصت رشد برای حسابرسان

همه‌گیری و COP26 نشان داده‌اند که مسائل زیست‌محیطی و پایداری برای بقای سازمان‌ها اساسی هستند، به طوری که آنها نه تنها برای امور مالی بلکه برای پایداری عملیات‌شان به طور فزاینده‌ای پاسخگو می‌شوند.این صرفاً برای اطمینان از انطباق نیست، بلکه به طور فزاینده‌ای، چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار را هدایت می‌کند. تقاضای مصرف‌کننده برای پایداری زیست‌محیطی احتمالاً از اقدامات دستوری دولت پیشی می‌گیرد، اما هر دو باید، و باعث اتخاذ شیوه‌های پایدار تجاری شوند.

این به صنعت حسابداری فرصت قابل توجهی را ارائه می دهد، زیرا مدیریت آن پایداری مستلزم ارزیابی ریسک و مهارت های گزارشگری است، چیزهایی که آنها در موقعیت ایده آل برای ارائه هستند. همانطور که تلاش‌های پایداری تکامل می‌یابد، این بخش نیز برای نوآوری از طریق ارائه خدمات آگاهانه از محیط‌زیست برای کمک به مشتریان خود برای اندازه‌گیری میزان عملکرد پایدار خود آماده است.

مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) نیز اکنون نگرانی‌های کلیدی و همچنین جاذبه‌ای بزرگ برای سرمایه‌گذاران جهانی است، زیرا توجه آنها به پایداری و تغییرات آب و هوایی است. به عنوان بخش عمده ای از این معیارها، کسب و کارها ملزم به اندازه گیری و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود هستند. از آنجایی که هنوز استانداردهای تعریف شده ای برای ESG وجود ندارد – اگرچه استانداردهای جهانی در دست توسعه هستند – این فرصت رشد گسترده ای را برای حسابرسان فراهم می کند.

شکاف های مهارت های دیجیتال

هوش مصنوعی (AI) چهره عملیات حسابداری، ارائه کارایی، کاهش خطاها و بهینه‌سازی گردش کار را تغییر می‌دهد و در عین حال به متخصصان در تصمیم‌گیری در زمان واقعی کسب‌وکار بر اساس بینش‌های مبتنی بر داده کمک می‌کند. تقاضا برای نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی به لطف افزایش شدید پرداخت‌های دیجیتال که به دلیل همه‌گیری دامن زده است، افزایش یافته است.

طبق یک نظرسنجی در سال 2021 توسط موسسه حسابداران مالی، اتوماسیون وظایف حسابداری توسط هوش مصنوعی و افزایش استفاده از ابزارهای حسابداری مبتنی بر ابر توسط مشتریان، فناوری‌هایی هستند که به‌طور بالقوه بیشترین تأثیر را بر آینده حسابداری دارند.

با این حال، دانش فناوری هوش مصنوعی نیز نسبت به سایر فناوری‌ها پایین‌تر بود، به طوری که 55 درصد از افراد مورد بررسی نشان دادند که در بهترین حالت دارای دانش هستند، در حالی که 15 درصد نشان دادند که اصلاً دانشی ندارند. در همین حال، 47 درصد از پاسخ دهندگان نشان دادند که زمینه های آموزشی اضافی، از جمله هوش مصنوعی، که در برنامه درسی آموزش حسابداری آنها گنجانده شده است، آنها را برای چالش هایی که به عنوان حسابدار با آن روبرو هستند، بهتر مسلح می کند. این به وضوح شکافی را در آموزش مشخص می‌کند که اگر صنعت حسابداری می‌خواهد با آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه به‌روز بماند، باید برطرف شود، به‌ویژه که بازار هوش مصنوعی رشد عظیمی را تجربه خواهد کرد.

تقاضا برای خدمات ارزهای دیجیتال در حال افزایش است

پیش‌بینی شده است توسط یکی از شرکت‌های بزرگ حسابداری به‌عنوان موقعیت مناسبی برای «بهره‌آوری واقعی»، فناوری بلاک چین با افزایش کارایی و ساده‌سازی ردیابی دارایی‌های دیجیتال در حال انجام جهش‌های پیشرونده در این بخش است. به عبارت ساده، بلاک چین از نظر تئوری یک شناسه کاملا منحصر به فرد ایجاد می کند، به عنوان مثال برای یک تراکنش پولی، و آن را برای طول عمر انتقال خود کاملا قابل ردیابی می کند. این امر مسئولیت پذیری را افزایش می دهد، اما مسائل مربوط به مالکیت را از طریق سرقت و کلاهبرداری نیز به خطر می اندازد.

در همین حال، برای ارزهای دیجیتال در حالی که این دارایی های دیجیتال در حال حاضر فقط برای حواله، خرید کالاهای غیرقانونی و انتقال پول در سطح بین المللی استفاده می شود – گفته می شود که پذیرش جریان اصلی قریب الوقوع است. پلتفرم‌های معاملاتی نیز شاهد رونق هستند، زیرا سرمایه‌گذاران کوچک و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، انگشتان خود را در آب‌های کریپتو فرو می‌برند.

اگرچه بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی خود است، پتانسیل های دست نخورده زیادی دارد، به همین دلیل است که تعداد فزاینده ای از شرکت ها و نمایندگان آن را به مجموعه مهارت های خود اضافه می کنند. تقاضا برای خدمات ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است و تخصص در این زمینه هنوز هم کم‌کم است و فرصت بازار قابل توجهی را برای حسابداران فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط:

9 مهارت ضروری یک حسابدار

انواع تعاریف مالیاتی

مهارت های برتر حسابداری برای موفقیت

Related Post

Leave a Comment