بازار کار در دو سال گذشته دستخوش تغییرات عظیمی شده است که عمدتاً ناشی از همه‌گیری COVID-19 بوده است. تأثیر تغییرات اقتصادی که مستقیماً بر اشتغال، شرایط کار، فرصت‌های کارفرمایان و انتظارات کارکنان تأثیر می‌گذارد، امروزه نیز احساس می‌شود. این وضعیت در مورد بخش فناوری اطلاعات نیز صدق می کند که با سرعتی سریع در حال توسعه است. سه ماهه دوم سال 2022 کم کم به پایان می رسد. بنابراین، شایان توجه است که روند توسعه نرم افزار در ماه های آینده چگونه تغییر خواهد کرد. آیا تغییرات چشمگیر آتی در بازار کار فناوری اطلاعات وجود دارد؟ با خواندن این مقاله می توانید متوجه شوید.

اگر می‌پرسید محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2022 کدامند، مقاله جداگانه‌ای که به این موضوع اختصاص دارد را توصیه می‌کنیم.

1.خدمات ابری

سرعت گسترش خدمات ابری در سال های اخیر بسیار زیاد است و هیچ نشانه ای از کاهش سرعت آن در آینده نزدیک وجود ندارد. همه ارائه دهندگان بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل به سرعت در حال گسترش خدمات خود هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و قابلیت است. تخمین زدن تعداد ابزارهایی که به شما امکان می‌دهند برنامه‌هایی بسازید که از ابتدا تا انتها برای اجرا به طور کامل در فضای ابری طراحی شده‌اند، چه در نسخه‌های پایدار و چه در نسخه بتا، دشوار است. راه حل های ابری قطعاً ترند شماره یک هستند.

در حال حاضر، بیش از 68 درصد از شرکت های بزرگ و متوسط ​​نیاز به استفاده از ابر را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از توسعه کسب و کار می دانند، اما از هر چهار شرکت لهستانی تنها یک نفر از این خدمات استفاده می کند. انعطاف پذیری نامحدود منابع، صرفه جویی مالی قابل توجه، همکاری کارآمدتر بین اعضای تیم (به عنوان مثال از طریق دسترسی آسان تر به اسناد) و امنیت داده های ذخیره شده از مزایای اصلی مهاجرت کسب و کار به فضای ابری است. شرکت های لهستانی همچنین باید با این واقعیت متقاعد شوند که یکی از ارائه دهندگان پیشرو راه حل های ابری، گوگل، در آوریل 2021 منطقه ابری گوگل را در ورشو افتتاح کرد که بزرگترین سرمایه گذاری غول فناوری اطلاعات در لهستان تاکنون است. از سوی دیگر، امسال مایکروسافت چندین مرکز داده در نزدیکی ورشو خواهد ساخت که از راه‌حل‌های Azure و Microsoft Office 365 پشتیبانی می‌کند، که توسط تقریباً 150000 متخصص فناوری اطلاعات لهستانی، شرکای مایکروسافت و دانش‌آموز استفاده می‌شود. همه این اطلاعات پتانسیل رو به رشد بازار داخلی برای ارائه دهندگان ابر را تایید می کند.

2.تحلیل داده ها

با رشد سریع رسانه های اطلاعاتی، نقش آماردانان و تحلیلگران داده، که نه تنها وظیفه جمع آوری اطلاعات، بلکه پردازش آن را نیز بر عهده دارند، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. بازار تجزیه و تحلیل داده ها مملو از ابزارهایی است که برای همگام شدن با حجم فزاینده داده های جمع آوری شده توسط شرکت ها، با سرعتی سریع در حال تکامل هستند. کسی باید این داده ها را درک کند، آنها را پردازش کند، تجزیه و تحلیل کند، نتیجه بگیرد و مدل های مختلفی بسازد تا بعداً پیاده سازی شود. این امر توسط تجزیه و تحلیل داده ها به معنای وسیع آن ممکن می شود.

تمام روندهای سال 2022 مربوط به علم داده هیچ توهمی در مورد این موضوع باقی نمی گذارد. تحلیلگران داده در همه صنایع (از جمله فناوری اطلاعات، بازاریابی، بانکداری، صنعت، آموزش، پزشکی یا مدیریت دولتی) مورد نیاز هستند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد مشاغل در سال‌های آینده به طور پیوسته افزایش یابد. یکی از عوامل اصلی که در حال تبدیل شدن به کاتالیزور برای تقاضا برای راه حل های تجزیه و تحلیل داده است، در دسترس بودن بیشتر خدمات و راه حل های ارائه شده در مدل ابر عمومی است که در بالا توضیح داده شد. این را برآوردهای شرکت های تحلیلی جهانی نیز تایید می کند. وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل داده ها از نظر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می شود، نظرسنجی Future of Jobs نشان داد که 73٪ از شرکت ها تا سال 2022 از یادگیری ماشینی استفاده خواهند کرد. این تأیید می کند که تجزیه و تحلیل داده ها یکی از روندهای برتر توسعه نرم افزار در سال 2022 است.

3.امنیت سایبری

با توسعه مداوم تحول دیجیتال، تعداد حملات هکری به داده های خصوصی کاربران ذخیره شده در برنامه های وب و موبایل در حال افزایش است. داستان معروف اطلاعات 533 میلیون کاربر فیس بوک در آوریل 2021 به وضوح نشان می دهد که امنیت سایبری یک مشکل جهانی است و حفاظت از حریم خصوصی کاربران برنامه یک فرآیند بسیار پیچیده است.

شایع ترین دلیل افشای اطلاعات حساس از برنامه های تلفن همراه عبارتند از:

بدون حفاظت باینری – 92%

افشای داده های حساس در نتیجه حمله کانال جانبی – 69٪

ذخیره سازی اطلاعات ناامن – 63٪

بدون رمزگذاری داده در حین انتقال – 56٪

امکان حمله تزریق سمت کاربر – 40%

قرار دادن رمزها یا کلیدها به طور دائم در کد – 23٪

در هر صورت، مهم ترین چیز این است که برنامه ها را بررسی کنید و به طور منظم نرم افزار را به روز کنید و کدها را برای آسیب پذیری های امنیتی آزمایش کنید.

در سال های اخیر، تعداد حملات به امنیت برنامه ها به سرعت افزایش یافته است، اما نه تنها – فیشینگ، که شامل جعل هویت شخص یا موسسه دیگری به منظور سرقت اطلاعات محرمانه است، نیز به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. هنگام استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Vinted یا OLX، تلاش‌های فیشینگ رایج هستند و اغلب به این نتیجه می‌رسند که کاربران بی‌احتیاط پول زیادی را از دست می‌دهند. علاوه بر این، سوء استفاده‌ها و ابزارهای مورد استفاده توسط مهاجمان بیشتر و بیشتر پیشرفته‌تر می‌شوند، که به حملات مؤثر علیه کل مؤسسات، شرکت‌ها یا حتی شهرها تبدیل می‌شود. سناریوهای حمله جدید و پیچیده‌تر نیز در حال ظهور هستند، که نمونه آن تکامل باج‌افزار به حملات اخاذی مضاعف یا مسمومیت بسته‌های npm است.

همه این شرایط در کار توسعه نرم افزار منعکس می شود. نگرانی برای امنیت شبکه در حال تبدیل شدن به یک اولویت بالاتر و بالاتر است. زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدتر و ایمن‌تر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال. به جای جاوا اسکریپت TypeScript یا به جای C++ Rust. تعداد فزاینده ای از سازمان ها تیم های خود را با متخصصان فناوری اطلاعات امنیت سایبری گسترش می دهند. همچنین کار برای ایمن سازی زنجیره های تامین مجازی به طور مداوم در حال انجام است تا بسته ها یا به روز رسانی های نصب شده ایمن باشند.شکی وجود ندارد که امنیت سایبری – که تا حدودی از سر ضرورت شکل گرفته است – یکی از روندهای فناوری سال است.

4.کانتینری سازی

یکی دیگر از روندهای فناوری اطلاعات در سال 2022، اهمیت روزافزون کانتینرها و میکروسرویس ها است. محبوبیت آنها به این دلیل است که پروژه های بیشتر و بیشتری نیاز به مقیاس پذیری، امنیت و در دسترس بودن 24 ساعته دارند. برای ارائه ایده ای در مورد اینکه کانتینرسازی چیست، شایسته است به مثالی از سرویس پخش معروف Netflix اشاره کنیم. هر روز میلیون ها نفر در سراسر جهان نتفلیکس را تماشا می کنند، اما هیچ مشکل فنی با آن وجود ندارد. این دقیقاً به دلیل استفاده از میکروسرویس امکان پذیر است. شکستن یک پلت فرم به بسیاری از میکروسرویس ها خطر توقف کل سیستم را کاهش می دهد، پایداری آن را افزایش می دهد و امکان شناسایی سریعتر مشکل جدید را فراهم می کند.

افزایش روزافزون کاربران و نیاز به ارائه یک پلتفرم بسیار قدرتمند نیز باعث شده است که آمازون، توییتر، eBay و حتی اوبر از جمله دیگر، ساخت اپلیکیشن های یکپارچه را کنار بگذارند. امسال، می‌توان انتظار داشت که تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌ها بر اساس یک پشته فناوری که به طور کامل بر روی سرورهای خارجی قرار دارد، توسعه یابد. کانتینرسازی و ساخت برنامه های کاربردی در بالای میکروسرویس ها این فرآیند را تسریع می کند.

5.تجارت الکترونیکی

بازار تجارت الکترونیک لهستان به طور مداوم در حال توسعه است. طبق گزارش PwC، «استراتژی‌هایی برای برنده شدن. دیدگاه رهبران تجارت الکترونیک در مورد توسعه تجارت دیجیتال، فروش محصولات آنلاین تنها در یک سال 35 درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل اصلی افزایش علاقه به خرید آنلاین، همه گیری COVID-19 و قرنطینه های متعدد است. افزایش زیادی در محبوبیت در تجارت تلفن همراه (M-commerce) نیز مشاهده می شود. امروزه، نزدیک به 80 درصد از مردم در سراسر جهان صاحب گوشی های هوشمند هستند و طبق گزارشی که توسط Deloitte تهیه شده است، حدود یک سوم مصرف کنندگان از تلفن های خود برای خرید استفاده می کنند. این نشان می دهد که تجارت سیار یک روند واضح در صنعت فناوری اطلاعات در سال 2022 است. بنابراین اهمیت روزافزون تجارت تلفن همراه با نقش مهم توسعه دهندگان برنامه های کاربردی تلفن همراه مرتبط است.

6.اتوماسیون و هوش مصنوعی

بازار خدمات در سال‌های اخیر به لطف ظهور هوش مصنوعی که برای همیشه در خانه‌ها و محل کار ما جا خوش کرده است، دستخوش تحولی باورنکردنی شده است. راه‌حل‌های کم‌کد نیز در روند دیگری در رابطه با توسعه نرم‌افزار فناوری اطلاعات در سال 2022 قرار می‌گیرند، یعنی فشار گسترده‌تر به سمت ابر اتوماسیون. برنامه‌های کاربردی توسعه‌یافته در چنین پلت‌فرم‌هایی می‌توانند عملاً همه چیز را پوشش دهند – از مدیریت گردش کار گرفته تا پایگاه‌های داده یا اتوماسیون فرآیندهای مهم.

می‌توان انتظار داشت که امسال ابزارهای توسعه‌دهنده استاندارد نیز پیشرفت‌های بیشتری را در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی دریافت کنند. یک مثال خوب از این اتوماسیون بازبینی کد است – امروزه ما اسکنرهایی داریم که کد را از نظر امنیت، عملکرد یا سبک بررسی می کنند. البته باید به خاطر داشت که بررسی خودکار کد جایگزین بررسی کد سنتی نخواهد شد، اما می‌توان آن را پشتیبانی مفیدی در کل فرآیند توسعه نرم‌افزار در نظر گرفت.

با توجه به افزایش هزینه های نیروی کار و کمبود نیروی کار، مشاغل بیشتر و بیشتری در حال خودکار شدن هستند. به عنوان مثال، آمازون تاکنون بیش از 1.5 میلیون پهپاد را در ایالات متحده ثبت کرده است که جایگزین تحویل‌دهنده‌ها می‌شوند، در ژاپن، ربات پنی یک منظره رایج در رستوران‌ها است که جایگزین پیشخدمت‌ها می‌شود، و در بریتانیا می‌توانیم با روبات‌هایی در خیابان‌ها ملاقات کنیم که غذا را تحویل می‌دهند.

اتوماسیون فرآیندها در بانکداری الکترونیک نیز بسیار قابل مشاهده است. بازار محلی ما تحت تسلط پرداخت های الکترونیکی است – اکنون 47٪ از کل تراکنش ها را تشکیل می دهد و در بین روش ها، آنها برتر هستند:

پرداخت از طریق پیوند – 35٪

Blik – 26٪

انتقال بانکی سنتی – 22٪.

همچنین شایان ذکر است که راه حل های هوشمندی که در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند (به اصطلاح خانه هوشمند) رو به افزایش است. به لطف دستگاه‌های هوشمند (IoT – اینترنت اشیا) ما می‌توانیم حتی ساده‌ترین فرآیندها مانند روشن کردن چراغ، بستن پرده‌ها، روشن کردن برق، کنترل دروازه، زنگ هشدار یا تهویه مطبوع را کاملاً خودکار کنیم. در جهان. افراد بیشتری تصمیم به خرید این نوع سیستم ها می گیرند که تعداد آنها در بازار همچنان در حال افزایش است و مطمئناً به توسعه خود ادامه خواهند داد.

طبق گزارش ما «آماده شدن برای استخدام فناوری اطلاعات در سال 2022»، متخصصان فناوری اطلاعات مانند مهندسین تضمین کیفیت (QA)، توسعه دهندگان Frontend، توسعه دهندگان Fullstack، مهندسان DevOps، توسعه دهندگان موبایل و دانشمندان داده در حال حاضر بیشترین درخواست را دارند. در هر یک از این گروه‌ها، بیشترین تعداد پیشنهادات مربوط به سطوح متوسط و کمترین برای کارشناسان بود.

خلاصه

همانطور که روندهای فناوری اطلاعات در سال 2022 نشان می دهد، جهان عمدتاً به سمت تجزیه و تحلیل داده های گسترده، امنیت سایبری و اتوماسیون نه تنها سیستم ها، بلکه – کار و زندگی روزمره – حرکت می کند. ابر نیز نقش مهمی ایفا می کند که البته پدیده جدیدی نیست، اما هیچ نشانه ای مبنی بر توقف آن در آینده وجود ندارد. علاوه بر این، ما می توانیم یکپارچگی فزاینده ابزارهای توسعه و همچنین عملکرد خود برنامه ها با عناصر هوش مصنوعی را مشاهده کنیم.

در Next Technology Professionals ما می توانیم اولین نامزدها را حتی در عرض 3-5 روز ارائه دهیم. به لطف پایگاه داده گسترده کاندیداها، روش جستجوی مستقیم و امکان تأیید دقیق کاندیداها، می‌توانیم آنها را با دقت انتخاب کنیم و فقط امیدوارکننده‌ترین رزومه‌ها را تحویل دهیم.

بازار کار در دو سال گذشته دستخوش تغییرات عظیمی شده است که عمدتاً ناشی از همه‌گیری COVID-19 بوده است. تأثیر تغییرات اقتصادی که مستقیماً بر اشتغال، شرایط کار، فرصت‌های کارفرمایان و انتظارات کارکنان تأثیر می‌گذارد، امروزه نیز احساس می‌شود. این وضعیت در مورد بخش فناوری اطلاعات نیز صدق می کند که با سرعتی سریع در حال توسعه است. سه ماهه دوم سال 2022 کم کم به پایان می رسد. بنابراین، شایان توجه است که روند توسعه نرم افزار در ماه های آینده چگونه تغییر خواهد کرد. آیا تغییرات چشمگیر آتی در بازار کار فناوری اطلاعات وجود دارد؟ با خواندن این مقاله می توانید متوجه شوید.

مطالب مرتبط:

10 ویژگی که هر نرم افزار حسابداری باید داشته باشد

تفاوت حسابداری دستی و حسابداری کامپیوتری

مدیریت مالی چیست؟

Related Post

Leave a Comment