برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) فرایندی است که شرکتها برای مدیریت و ادغام قسمتهای مهم مشاغل خود استفاده می کنند. بسیاری از برنامه های نرم افزاری ERP برای شرکت ها مهم هستند زیرا با ادغام تمام فرایندهای مورد نیاز برای اجرای شرکت های خود با یک سیستم واحد ، به آنها در اجرای برنامه ریزی منابع کمک می کنند. یک سیستم نرم افزاری ERP همچنین می تواند برنامه ریزی ، خرید موجودی کالا ، فروش ، بازاریابی ، امور مالی ، منابع انسانی و موارد دیگر را ادغام کند.

درک برنامه ریزی منابع سازمانی

یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را مانند چسبی بدانید که سیستم های مختلف رایانه ای را برای یک سازمان بزرگ بهم متصل می کند. بدون یک برنامه ERP ، هر بخش سیستم خود را برای کارهای خاص خود بهینه می کند. با استفاده از نرم افزار ERP ، هر بخش هنوز سیستم خود را دارد ، اما همه سیستم ها از طریق یک برنامه با یک رابط قابل دسترسی هستند.

برنامه های ERP همچنین به بخشهای مختلف امکان ارتباط و اشتراک اطلاعات با سایر شرکت را می دهند. این اطلاعات مربوط به فعالیت و وضعیت بخشهای مختلف را جمع آوری می کند ، و این اطلاعات را در دسترس سایر قسمتها قرار می دهد ، جایی که می تواند به طور مولد مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه های ERP می توانند با پیوند دادن اطلاعات مربوط به تولید ، امور مالی ، توزیع و منابع انسانی به یکدیگر ، به یک شرکت کمک کنند تا از خود آگاهی بیشتری کسب کند. از آنجا که فناوری های مختلفی را که هر بخش از تجارت از آنها استفاده می کند متصل می کند ، یک برنامه ERP می تواند فناوری تکراری و ناسازگار پر هزینه را از بین ببرد. این فرآیند اغلب حساب های قابل پرداخت ، سیستم های کنترل سهام ، سیستم های نظارت بر سفارش و پایگاه داده مشتری را در یک سیستم ادغام می کند. پیشنهادهای ERP طی سالها از مدلهای نرم افزاری سنتی که از سرورهای کلاینت فیزیکی استفاده می کنند تا نرم افزارهای مبتنی بر cloud که دسترسی از راه دور و مبتنی بر وب را ارائه می دهند ، تکامل یافته اند.

 

مزایای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

مشاغل به دلایل مختلف از جمله گسترش کار ، کاهش هزینه ها و بهبود عملیات ، از برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می کنند. مزایایی که یک شرکت جستجو و تحقق می یابد ممکن است با شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال ، موارد قابل توجه وجود دارد.یکپارچه سازی و خودکارسازی فرایندهای تجاری ، از بین رفتن کارها ، بهبود دقت و بهبود بهره وری را به همراه دارد. بخشهایی که دارای فرایندهای متصل به هم هستند اکنون می توانند کار را برای دستیابی به نتایج سریعتر و بهتر همزمان کنند.

 

برخی از مشاغل از گزارش پیشرفته داده های زمان واقعی از یک سیستم سود می برند. گزارش دقیق و کامل به شرکت ها کمک می کند تا برنامه ریزی کافی ، برنامه ریزی ، بودجه ، پیش بینی و ارتباط وضعیت عملیات را با سازمان و اشخاص ذینفع مانند سهامداران انجام دهند. یکپارچه سازی و خودکارسازی فرایندهای تجاری ، از بین رفتن کارها ، بهبود دقت و بهبود بهره وری را به همراه دارد. بخشهایی که دارای فرایندهای متصل به هم هستند اکنون می توانند کار را برای دستیابی به نتایج سریعتر و بهتر همزمان کنند.

برخی از مشاغل از گزارش پیشرفته داده های زمان واقعی از یک سیستم واحد منفعت می برند. گزارش دقیق و کامل به شرکت ها کمک می کند تا برنامه ریزی کافی ، برنامه ریزی ، بودجه ، پیش بینی و ارتباط وضعیت عملیات را با سازمان و اشخاص ذینفع مانند سهامداران انجام دهند.

ERP به مشاغل اجازه می دهد تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز مشتریان ، فروشندگان و شرکای تجاری دسترسی پیدا کنند ، این امر به بهبود رضایت مشتری و کارمند ، نرخ پاسخ سریعتر و افزایش دقت کمک می کند. هزینه های مرتبط اغلب با کارایی کارآمد شرکت کاهش می یابد. دپارتمان ها بهتر قادرند به همکاری و اشتراک دانش هستند. نیروی کار تازه هم افزایی می تواند بهره وری و رضایت کارکنان را بهبود بخشد زیرا کارمندان بهتر می توانند ببینند که هر گروه عملکردی چگونه به مأموریت و چشم انداز شرکت کمک می کند. همچنین ، کارهای دستی و دستی حذف می شوند ، به کارمندان اجازه می دهد زمان خود را به کارهای معنادارتر اختصاص دهند.

 

ارائه دهندگان راه حل های ERP

برخی از شرکت های آشنا در نرم افزار ERP پیشرو هستند. شرکت اوراکل (ORCL) در ابتدا یک پایگاه داده رابطه ای ارائه می داد که با نرم افزار ERP توسعه یافته توسط SAP (SAP) قبل از ورود به بازار گسترده تر شرکت در اوایل دهه 2000 ادغام شده بود. مایکروسافت (MSFT) مدت هاست که پیشرو در صنعت است و بسیاری از مشتریان از چندین برنامه نرم افزاری شرکت استفاده می کنند.

 

ERP چیست و چگونه کار می کند؟

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) متشکل از فناوری ها و سیستم هایی است که شرکت ها برای مدیریت و ادغام فرایندهای اصلی کسب و کار خود استفاده می کنند. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی راه حل های تک سیستم را در اختیار شما قرار می دهد که فرایندها را در سراسر تجارت ادغام می کند. چنین برنامه هایی این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در یک رابط واحد تعامل داشته باشند ، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و همکاری بین عملکردی را امکان پذیر کنند.

 

نمونه ای از ERP چیست؟

با انفجار اینترنت اشیا ((اینترنت اشیا)) ،  برنامه های مبتنی بر اینترنت یا ابری در حال افزایش هستند. در نتیجه ، شرکتهای بیشتری از سیستمهای ERP در محل دور می شوند تا سیستم ERP چابک تر و مبتنی بر ابر را مدیریت کنند و توسط میزبان یا فروشنده مدیریت و نگهداری شوند. اوراکل ، که به طور گسترده ای در صنعت فناوری شناخته شده است ، چندین محصول ERP مبتنی بر ابر را ارائه می دهد که توسط بسیاری از مارک های خانگی مانند FedEx ، Blue Cross و Blue Shield استفاده می شود.

 

مزایای ERP چیست؟

ERP جریان آزاد ارتباطات را در سراسر سازمان ارتقا می دهد و منجر به افزایش هم افزایی بین حوزه های مختلف تجاری ، افزایش کارآیی همزمان با ساده سازی فرایندها و دسترسی آسان به اطلاعات برای افرادی که به آن نیاز دارند ، می شود.. ممکن است اتخاذ ERP کاری پرهزینه باشد ، اما بازگشت سریع سرمایه (ROI) ممکن است به سرعت حاصل شود. مطمئناً ، مزایای تحقق یافته (به عنوان مثال ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های اداری) ممکن است بسیار بیشتر از هزینه های معرفی ERP باشد.

 

سیستم ERP باید شامل چه مواردی باشد؟

اجزای سیستم ERP به نیازهای سازمان بستگی دارد. با این حال ، ویژگی های اصلی وجود دارد که هر ERP باید شامل شود. یک سیستم ERP باید خودکار باشد – برای کاهش خطاها – و انعطاف پذیر باشد ، و با تغییر یا رشد شرکت تغییرات را ایجاد کند. افراد بیشتری متحرک هستند. بنابراین ، سیستم عامل ERP باید به کاربران اجازه دهد از طریق دستگاه های تلفن همراه خود به آن دسترسی پیدا کنند. در آخر اینکه ، یک سیستم ERP باید ابزاری را برای بهره وری مورد تجزیه و تحلیل و اندازه گیری قرار دهد. ابزارهای دیگر را می توان در داخل سیستم برای بهبود توانایی های شرکت ادغام کرد.

 

Related Post

Leave a Comment