فرآیند تحقیقات بازار چیست؟

با توجه به اینکه تغییر مداوم در بازاریابی و کسب و کار عادی است، یک چیز ثابت می ماند: نیاز به تحقیقات بازاریابی. تحقیقات بازاریابی ابزاری مفید برای سازمان ها برای شناسایی بهتر استراتژی های بازاریابی و ارزیابی تصمیمات تجاری با استفاده از داده ها است. همانطور که بدون برنامه ریزی به تعطیلات نمی روید، نباید استراتژی های بازاریابی را بدون پشتوانه تحقیقات و داده ها طراحی کنید. به طور خلاصه، فرآیند تحقیقات بازاریابی، ستون فقرات تصمیمات تجاری و بازاریابی آگاهانه است.در ادامه به تحقیقات بازاریابی چیست؟ می پردازیم:

 

ممکن است از شنیدن این موضوع متعجب شوید که تحقیقات بازاریابی یکی از اولین چیزهایی است که سازمان ها به دلیل سرمایه گذاری زمان زیاد (و گاهی اوقات پولی) از بودجه بازاریابی خود حذف می کنند. این بهترین تصمیم نیست، به خصوص زمانی که شرکت شما در حال برنامه ریزی برای عرضه محصول جدید یا ورود به بازار جدید است. همانطور که برخی از استارتاپ های باهوش آموخته اند، اگر شما آن را به درستی انجام دهید و روند درست را دنبال کنید، لازم نیست تحقیقات بازاریابی گران باشد.

 

بیایید بهترین شیوه ها را هنگام انجام فرآیند تحقیقات بازاریابی پنج مرحله ای مرور کنیم:

 

1-مشکل یا فرصت را تعریف کنید!

 

مهم ترین بخش فرآیند تحقیقات بازاریابی، تعریف مشکل است. برای انجام هر گونه تحقیق و جمع آوری داده ها، باید بدانید که چه چیزی را می خواهید از تحقیق بیاموزید. در تحقیقات بازاریابی، تعریف مشکلی که باید حل کنید، مشخص می کند که به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چگونه می توانید آن اطلاعات را به دست آورید. این به سازمان شما کمک می کند تا مشکل یا فرصت کلی را روشن کند، از جمله اینکه چگونه می توان به بهترین نحو با از دست دادن سهم بازار مقابله کرد یا چگونه یک محصول جدید را برای یک جمعیت خاص عرضه کرد.

 

سوالاتی را ایجاد کنید که به شما امکان می دهد مشکل (یا فرصت) خود را تعریف کنید و همه علل بالقوه را بررسی کنید تا بتوان تحقیق را به اطلاعاتی که واقعاً برای حل آن مشکل نیاز دارید یا تعیین اقداماتی که در رابطه با یک فرصت انجام دهید، کاهش داد. اغلب، اینها سوالاتی در مورد اینکه بازار هدف یا شخصیت خریدار ایده آل شما کیست (به عنوان مثال: “مشتری ایده آل ما چگونه به نظر می رسد؟” است. اینها ممکن است شامل سوالاتی در مورد جمعیت شناسی، شغل آنها چیست، در اوقات فراغت خود چه کاری انجام دهند – هر چیزی که به شما کمک کند تصویر واضح تری از شخصیت خریدار ایده آل خود داشته باشید. تا حد امکان متغیرها و علل بالقوه را در نظر بگیرید.

تحقیقات-بازاریابی-چیست؟

 

 

2-برنامه تحقیقات بازاریابی خود را توسعه دهید!

 

بعد از اینکه همه دلایل بالقوه مشکل را بررسی کردید و از آن سؤالات برای حل دقیق آنچه می خواهید حل کنید استفاده کردید، وقت آن است که طرح تحقیق را بسازید. ایجاد طرح تحقیق شما می تواند طاقت فرسا باشد زیرا می تواند شامل هر روشی باشد که به شما در پاسخ به مشکل تحقیق یا کشف فرصت شناسایی شده در مرحله اول کمک کند.

برای کمک به شما در توسعه طرح تحقیق، چند تکنیک برای انجام تحقیق را مرور می کنیم:

با مشتریان بالقوه مصاحبه کنید. اغلب اوقات، با استفاده از این تاکتیک بهترین بازخورد را دریافت می کنید زیرا مستقیماً به منبع می روید. این ممکن است به صورت یک گروه متمرکز یا مصاحبه انفرادی باشد. از مسئله تحقیق تعریف شده خود برای کمک به انتخاب افراد مناسب برای مصاحبه استفاده کنید.

تست های کاربر را در وب سایت یا صفحه(های) فرود خود اجرا کنید. این یک رویکرد مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند بینش و داده‌های زیادی را در مورد نحوه رفتار یا واکنش مشتریان یا مشتریان بالقوه شما به چیزی ارائه دهد، خواه پیام‌رسانی جدید یا نام تجاری یا محصول یا خدمات اصلاح‌شده‌ای باشد که در فکر ارائه آن هستید. تست های ساده A/B می توانند در کشف رفتار کاربر کمک زیادی کنند. از ابزارهای Heatmapping، مانند Hotjar یا Lucky Orange، و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت، مانند Google Analytics یا HubSpot analytics، برای ردیابی نتایج بسته به داده هایی که باید جمع آوری کنید، استفاده کنید.

اغلب، همه این کارها را انجام می‌دهیم و همه داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم . فقط برای اینکه متوجه شویم که لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنیم، زیرا کسی قبلاً مطالعه مشابه و معتبری را انجام داده یا همان مشکل را حل کرده است. این بدان معنا نیست که شما نیازی به انجام هیچ تحقیقی ندارید، اما یادگیری در مورد آنچه که سازمان‌های دیگر برای حل یک مشکل یا استفاده از یک فرصت انجام داده‌اند، می‌تواند به شما کمک کند تا مطالعه تحقیقاتی خود را تغییر دهید و در زمان در نظر گرفتن همه گزینه‌های تحقیق در وقت خود صرفه‌جویی کنید. در تحقیقات بازاریابی، به این داده‌های ثانویه گفته می‌شود، زیرا توسط شخص دیگری جمع‌آوری شده است، در مقابل داده‌های اولیه که شما از طریق مطالعه تحقیقاتی خود جمع‌آوری می‌کنید.

 

برنامه-تحقیقات-بازار-چیست؟

 

 

3-جمع آوری داده ها و اطلاعات مربوطه

 

در تحقیقات بازاریابی، بیشتر داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید، کمی (اعداد یا داده‌ها) در مقابل کیفی هستند که توصیفی و مشاهده‌ای هستند. در حالت ایده آل، ترکیبی از این دو نوع داده را جمع آوری خواهید کرد. به عنوان مثال، ممکن است یک تست A/B در وب سایت خود اجرا کنید تا ببینید آیا یک ردیف قیمت گذاری جدید کسب و کار بیشتری را به همراه خواهد داشت یا خیر. در آن مطالعه تحقیقاتی، ممکن است با چندین مشتری در مورد اینکه آیا سطح قیمت گذاری جدید برای آنها جذاب است یا خیر، مصاحبه کنید. به این ترتیب، داده های سخت و داده های کیفی را دریافت می کنید که رنگ و بینش بیشتری را ارائه می دهد.

 

هنگام جمع‌آوری داده‌ها، مطمئن شوید که معتبر و بی‌طرفانه هستند. شما هرگز نباید از مصاحبه شونده تحقیق بپرسید: “به نظر شما ما باید یک ردیف قیمت بالاتر را با خدمات اضافی ارائه دهیم، درست است؟” این نوع سؤال به وضوح برای تأثیرگذاری بر نحوه پاسخگویی فرد طراحی شده است. سعی کنید هر دو سوال باز و بسته بپرسید (به عنوان مثال، یک سوال چند گزینه ای که می پرسد چه محدوده درآمدی شما را به بهترین شکل توصیف می کند).

تحقیقات بازاریابی

 

 

4-تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش یافته ها

 

اکنون که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کرده اید، نوبت به بخش سرگرم کننده می رسد: تجزیه و تحلیل داده ها. اگرچه ممکن است یک بخش از اطلاعات یا داده ها به سمت شما بیاید، مهم است که به دنبال روندها به جای اطلاعات خاص باشید. همانطور که داده های خود را تجزیه و تحلیل می کنید، قبل از جمع آوری داده ها، سعی نکنید الگوهایی را بر اساس فرضیات خود بیابید.

 

گاهی اوقات، نوشتن خلاصه ای از مطالعه، شامل فرآیندی که دنبال کرده اید، نتایج، نتیجه گیری ها و اقداماتی که بر اساس آن نتایج را توصیه می کنید، مهم است. حتی اگر نیازی به گزارش رسمی تحقیقات بازاریابی ندارید، مطمئن شوید که مطالعه و نتایج را مرور می‌کنید تا بتوانید اقدام توصیه شده را بیان کنید. اشتراک‌گذاری نمودارها و داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید بی‌معنی است اگر منجر به عمل نشود.

 

آیا فرضیه شما اشتباه بود؟ عالی است . به همین دلیل است که آزمایش می‌کنید و هنگام تصمیم‌گیری که می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سازمان شما داشته باشد، با فرضیات کار نمی‌کنید. همیشه بهتر است نتایج را همانطور که هستند در نظر بگیرید تا اینکه داده ها را برای اثبات درستی خود تغییر دهید.

 

 

تجزیه و تحلیل گزارش ها

 

 

5-تحقیقات خود را عملی کنید!

 

تحقیق شما کامل است وقت آن است که یافته های خود را ارائه دهید و اقدام کنید. شروع به توسعه استراتژی ها و کمپین های بازاریابی ورودی خود کنید. یافته های خود را آزمایش کنید و شروع کنید! بزرگترین نکته در اینجا این است که، اگرچه این دور از تحقیقات کامل شده است، اما تمام نشده است.

 

مشکلات، محیط کسب و کار و ترندها دائماً در حال تغییر هستند، به این معنی که تحقیقات شما هرگز تمام نمی شود. روندهایی که از طریق تحقیقات خود کشف کردید در حال تکامل هستند. شما باید داده های خود را به طور منظم تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید کجا می توانید پیشرفت کنید.

هرچه بیشتر در مورد شخصیت های خریدار، صنعت و شرکت خود بدانید، تلاش های بازاریابی و شرکت شما موفق تر خواهد بود. وقتی به این موضوع نگاه می کنید، باید به این فکر کنید که چرا بسیاری از سازمان ها زمان و منابعی را برای تحقیقات بازاریابی اختصاص نمی دهند.البته، فرآیند تحقیقات بازاریابی بسیار بیشتر از این پنج مرحله اصلی است، اما اینها برای شروع کافی هستند. موفق باشید و حتماً نکاتی را که برای انجام تحقیقات بازاریابی کشف کرده اید به اشتراک بگذارید!

 

 

کمپین های بازاریابی

 

 

مطالب مرتبط:

 

9 گرایش برتر فناوری نانو

چگونه یک رستوران و فست فود راه اندازی کنیم؟

بهترین برنامه های تحویل غذا در سال 2023

 

Related Post

Leave a Comment