اقتصاد خرد و اقتصاد کلان

اقتصاد به دو دسته اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می شود. اقتصاد خرد مطالعه افراد و تصمیمات تجاری است، در حالی که اقتصاد کلان به تصمیمات کشورها و دولت ها می پردازد.اگرچه این دو شاخه از اقتصاد متفاوت به نظر می رسند، اما در واقع به یکدیگر وابسته هستند و مکمل یکدیگر هستند. بسیاری از مسائل همپوشانی بین این دو زمینه وجود دارد.در این مقاله به معرفی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان می پردازیم:

تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان: یک مرور کلی

اقتصاد به دو دسته اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می شود. اقتصاد خرد مطالعه افراد و تصمیمات تجاری است، در حالی که اقتصاد کلان به تصمیمات کشورها و دولت ها می پردازد.اگرچه این دو شاخه از اقتصاد متفاوت به نظر می رسند، اما در واقع به یکدیگر وابسته هستند و مکمل یکدیگر هستند. بسیاری از مسائل همپوشانی بین این دو زمینه وجود دارد.

اقتصاد خرد

اقتصاد خرد مطالعه تصمیماتی است که توسط افراد و کسب و کارها در رابطه با تخصیص منابع و قیمت هایی که کالاها و خدمات با آن ها مبادله می کنند اتخاذ می کنند. مالیات ها، مقررات و قوانین دولتی را در نظر می گیرد.

اقتصاد خرد بر عرضه و تقاضا و سایر نیروهایی که سطح قیمت ها را در اقتصاد تعیین می کنند تمرکز دارد. برای تحلیل اقتصاد، رویکردی از پایین به بالا دارد. به عبارت دیگر، اقتصاد خرد سعی در درک انتخاب ها، تصمیمات و تخصیص منابع انسانی دارد.

با این اوصاف، اقتصاد خرد سعی نمی کند پاسخ دهد یا توضیح دهد که چه نیروهایی باید در یک بازار اتفاق بیفتند. بلکه سعی می کند توضیح دهد که وقتی تغییراتی در شرایط خاص وجود دارد چه اتفاقی می افتد.

به عنوان مثال، اقتصاد خرد بررسی می کند که چگونه یک شرکت می تواند تولید و ظرفیت خود را به حداکثر برساند تا بتواند قیمت ها را کاهش دهد و بهتر رقابت کند. بسیاری از اطلاعات اقتصاد خرد را می توان از صورت های مالی شرکت به دست آورد.اقتصاد خرد شامل چندین اصل کلیدی است، از جمله (اما نه محدود به):

اقتصاد خرد شامل چندین اصل کلیدی است، از جمله (اما نه محدود به):

1-تقاضا، عرضه و تعادل:

قیمت ها توسط قانون عرضه و تقاضا تعیین می شود. در یک بازار کاملاً رقابتی، تامین کنندگان همان قیمت مورد تقاضای مصرف کنندگان را ارائه می دهند. این باعث ایجاد تعادل اقتصادی می شود.

2-تئوری تولید:

این اصل مطالعه چگونگی ایجاد یا تولید کالاها و خدمات است.

3-هزینه های تولید:

بر اساس این نظریه، قیمت کالاها یا خدمات بر اساس بهای تمام شده منابع مورد استفاده در تولید تعیین می شود.

4-اقتصاد کار:

این اصل به کارگران و کارفرمایان می نگرد و سعی می کند الگوهای دستمزد، اشتغال و درآمد را درک کند.قواعد در اقتصاد خرد از مجموعه ای از قوانین و قضایای سازگار سرچشمه می گیرند، نه اینکه با مطالعه تجربی شروع شوند.

اقتصاد کلان

از سوی دیگر، اقتصاد کلان به مطالعه رفتار یک کشور و تأثیر سیاست های آن بر اقتصاد به عنوان یک کل می پردازد. به جای افراد یا شرکت های خاص، کل صنایع و اقتصادها را تجزیه و تحلیل می کند، به همین دلیل است که رویکردی از بالا به پایین است. سعی در پاسخگویی به سوالاتی از قبیل “نرخ تورم چقدر باید باشد؟” یا “چه چیزی باعث رشد اقتصادی می شود؟”

اقتصاد کلان تجزیه و تحلیل می کند که چگونه افزایش یا کاهش صادرات خالص بر حساب سرمایه یک کشور تأثیر می گذارد یا اینکه چگونه تولید ناخالص داخلی (GDP) تحت تأثیر نرخ بیکاری قرار می گیرد.

اقتصاد کلان بر مجموع ها و همبستگی های اقتصادسنجی متمرکز است، به همین دلیل است که دولت ها و سازمان های آنها برای تدوین سیاست های اقتصادی و مالی به اقتصاد کلان متکی هستند. سرمایه گذارانی که اوراق بهادار حساس به نرخ بهره می خرند باید سیاست های پولی و مالی را زیر نظر داشته باشند.

جان مینارد کینز اغلب به عنوان بنیانگذار اقتصاد کلان شناخته می شود، زیرا او استفاده از کل پولی را برای مطالعه پدیده های گسترده آغاز کرد. برخی از اقتصاددانان نظریه های او را به چالش می کشند، در حالی که بسیاری از کینزی ها در مورد چگونگی تفسیر کار او اختلاف نظر دارند.

سرمایه گذاران و اقتصاد خرد در مقابل اقتصاد کلان

سرمایه گذاران فردی ممکن است بهتر باشد روی اقتصاد خرد تمرکز کنند، اما نمی توان اقتصاد کلان را به طور کلی نادیده گرفت. آنها بنیادی و ارزشی ممکن است با سرمایه گذاران فنی در مورد نقش مناسب تحلیل اقتصادی اختلاف نظر داشته باشند. در حالی که احتمال بیشتری وجود دارد که اقتصاد خرد بر سرمایه گذاری های فردی تأثیر بگذارد، عوامل اقتصاد کلان می توانند بر کل پرتفوی ها تأثیر بگذارند.

وارن بافت به طور معروف اظهار داشت که پیش بینی های کلان اقتصادی بر تصمیمات سرمایه گذاری او تأثیری نداشت. وقتی از بافت پرسیده شد که او و شریک چارلی مانگر چگونه سرمایه گذاری را انتخاب می کنند، بافت گفت: «من و چارلی به پیش بینی های کلان توجه نمی کنیم. ما اکنون 54 سال است که با هم کار کرده‌ایم، و نمی‌توانم زمانی را فکر کنم که در مورد سهام یا شرکتی تصمیم بگیریم … که در آن درباره کلان صحبت کرده باشیم.»

آیا عوامل کلان اقتصادی می تواند بر سبد سرمایه گذاری من تأثیر بگذارد؟

بله، عوامل کلان اقتصادی می توانند تأثیر قابل توجهی بر سبد سرمایه گذاری شما داشته باشند. به عنوان مثال، رکود بزرگ 2008-2009 و سقوط بازار همراه با ترکیدن حباب مسکن ایالات متحده و متعاقب آن تقریباً فروپاشی مؤسسات مالی که به شدت در وام‌های مسکن فرعی ایالات متحده سرمایه‌گذاری شده بودند، ایجاد شد.

برای مثال دیگری از تأثیر عوامل کلان بر پرتفوی سرمایه‌گذاری، واکنش بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به سقوط ناشی از همه‌گیری در بهار 2020 را در نظر بگیرید. جلوگیری از رکود اقتصادی، که اثر آن سوق دادن اکثر بازارهای سهام به رکوردهای بالاتر در نیمه دوم سال 2020 و در طول بیشتر سال 2021 بود.

استراتژی کلان جهانی چیست؟

استراتژی کلان جهانی یک استراتژی سرمایه گذاری و تجاری است که حول رویدادهای کلان اقتصادی در سطح ملی یا جهانی متمرکز است. “کلان جهانی” شامل تحقیق و تحلیل عوامل اقتصادی کلان متعدد از جمله نرخ بهره، سطح ارز، تحولات سیاسی و روابط کشور است.

تفاوت اساسی بین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟

اقتصاد خرد مطالعه چگونگی تصمیم گیری افراد و شرکت ها برای تخصیص منابع کمیاب است. اقتصاد کلان مطالعه یک اقتصاد به عنوان یک کل است.

چگونه مفاهیم اصلی اقتصاد خرد مانند عرضه و تقاضا بر قیمت سهام تأثیر می گذارد؟

مفاهیم خرد اقتصادی مانند عرضه و تقاضا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام تأثیر می گذارد.اثر مستقیم را می توان با تأثیر عدم تعادل عرضه و تقاضا بر قیمت سهام سنجید. هنگامی که تقاضا برای یک سهام در یک برهه زمانی معین از عرضه بیشتر شود، زیرا تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است، سهام افزایش خواهد یافت. برعکس، زمانی که عرضه بیش از تقاضا باشد، زیرا تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران است، سهام سقوط خواهد کرد.

اثر غیر مستقیم بر عرضه و تقاضا برای محصولات و خدمات شرکت اساسی است. اگر محصولات این شرکت به دلیل تقاضای قوی از قفسه ها خارج می شود، ممکن است در یک مسیر درآمدی قوی قرار گیرد که احتمالاً به قیمت بالاتری برای سهام آن تبدیل می شود. اما اگر تقاضا کند باشد و موجودی (یا عرضه) محصولات آن زیاد باشد، ممکن است درآمد شرکت ناامید شود و سهام ممکن است سقوط کند.

آیا عملکرد پورتفولیوی من به هر دو عامل اقتصاد خرد و کلان بستگی دارد؟

بله، عملکرد پرتفوی شما به عوامل اقتصاد خرد و کلان بستگی دارد. عوامل اقتصاد خرد مانند عرضه و تقاضا، مالیات ها و مقررات، و عوامل کلان اقتصادی مانند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، تورم و نرخ بهره، تأثیر قابل توجهی بر بخش های مختلف اقتصاد و در نتیجه بر سبد سرمایه گذاری شما دارند.

مطالب مرتبط:

مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای

گیمیفیکیشن چیست؟

سهم بازار و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

Related Post

Leave a Comment