بازارهای مالی به طور گسترده به هر بازاری اطلاق می‌شود که در آن معامله اوراق بهادار انجام می‌شود، از جمله بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار فارکس، و بازار مشتقات و غیره. بازارهای مالی برای عملکرد روان اقتصادهای سرمایه داری حیاتی هستند.در این مقاله به معرفی اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد جهانی می پردازیم:

شناخت بازارهای مالی

بازارهای مالی با تخصیص منابع و ایجاد نقدینگی برای کسب و کارها و کارآفرینان، نقش حیاتی در تسهیل عملکرد روان اقتصادهای سرمایه داری ایفا می کنند. بازارها تجارت دارایی های مالی خود را برای خریداران و فروشندگان آسان می کند. بازارهای مالی محصولات اوراق بهاداری را ایجاد می کنند که بازدهی را برای کسانی که وجوه اضافی دارند (سرمایه گذاران / وام دهندگان) فراهم می کند و این وجوه را در اختیار کسانی قرار می دهد که به پول اضافی (قرض گیرندگان) نیاز دارند.

بازار سهام تنها یکی از انواع بازارهای مالی است. بازارهای مالی با خرید و فروش انواع مختلفی از ابزارهای مالی از جمله سهام، اوراق قرضه، ارزها و مشتقات ساخته می شوند. بازارهای مالی به شدت به شفافیت اطلاعاتی متکی هستند تا اطمینان حاصل کنند که بازارها قیمت هایی را که کارآمد و مناسب هستند تعیین می کنند. قیمت بازار اوراق بهادار ممکن است به دلیل نیروهای اقتصاد کلان مانند مالیات نشان دهنده ارزش ذاتی آنها نباشد.

انواع بازارهای مالی

بازارهای سهام

شاید فراگیرترین بازارهای مالی، بازارهای سهام باشند. اینها مکان هایی هستند که شرکت ها سهام خود را در آن فهرست می کنند و توسط معامله گران و سرمایه گذاران خرید و فروش می شوند. بازارهای سهام، یا بازارهای سهام، توسط شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) استفاده می‌شوند و سهام متعاقباً بین خریداران و فروشندگان مختلف در بازاری که به عنوان بازار ثانویه شناخته می‌شود معامله می‌شود.شرکت‌کنندگان معمولی در بازار سهام شامل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران (چه خرده‌فروشی و چه نهادی) و همچنین بازارسازان (MM) و متخصصانی هستند که نقدینگی را حفظ می‌کنند و بازارهای دوطرفه را ارائه می‌کنند. کارگزاران اشخاص ثالثی هستند که معاملات بین خریداران و فروشندگان را تسهیل می‌کنند، اما موقعیت واقعی در سهام ندارند.

بازارهای خارج از بورس

بازار خارج از بورس (OTC) یک بازار غیرمتمرکز است – به این معنی که مکان های فیزیکی ندارد و معاملات به صورت الکترونیکی انجام می شود – که در آن فعالان بازار اوراق بهادار را مستقیماً بین دو طرف بدون کارگزار معامله می کنند. در حالی که بازارهای فرابورس ممکن است معاملات سهام خاصی را انجام دهند (به عنوان مثال، شرکت های کوچکتر یا ریسک پذیری که معیارهای فهرست بندی بورس ها را ندارند)، بیشتر معاملات سهام از طریق بورس انجام می شود. با این حال، برخی از بازارهای مشتقه منحصراً فرابورس هستند و بنابراین بخش مهمی از بازارهای مالی را تشکیل می دهند. به طور کلی، بازارهای فرابورس و معاملاتی که در آنها رخ می دهد بسیار کمتر تنظیم شده، نقدشوندگی کمتری دارند و غیرشفاف تر هستند.

بازارهای اوراق قرضه

اوراق قرضه اوراق بهاداری است که در آن سرمایه گذار پول را برای مدت معینی با نرخ بهره از پیش تعیین شده وام می دهد. شما ممکن است اوراق قرضه را توافقی بین وام دهنده و وام گیرنده در نظر بگیرید که حاوی جزئیات وام و پرداخت های آن است. اوراق قرضه توسط شرکت ها و همچنین توسط شهرداری ها، ایالت ها و دولت های مستقل برای تامین مالی پروژه ها و عملیات منتشر می شود. به عنوان مثال، بازار اوراق قرضه اوراق بهاداری مانند اسکناس ها و اسکناس های صادر شده توسط خزانه داری ایالات متحده را می فروشد. بازار اوراق قرضه نیز بازار بدهی، اعتباری یا با درآمد ثابت نامیده می شود.

بازارهای پول

معمولاً بازارهای پولی محصولاتی با سررسید کوتاه‌مدت بسیار نقدشونده (کمتر از یک سال) معامله می‌کنند و با درجه بالایی از ایمنی و بازده نسبتاً کم بهره مشخص می‌شوند. در سطح عمده فروشی، بازارهای پول شامل معاملات با حجم بالا بین مؤسسات و معامله گران است. در سطح خرده فروشی، آنها شامل وجوه متقابل بازار پول خریداری شده توسط سرمایه گذاران فردی و حساب های بازار پولی است که توسط مشتریان بانک افتتاح می شود. افراد همچنین ممکن است با خرید گواهی سپرده کوتاه‌مدت (CD)، اسکناس‌های شهرداری، یا اسناد خزانه‌داری ایالات متحده، از جمله نمونه‌های دیگر، در بازار پول سرمایه‌گذاری کنند.

اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد جهانی

آیا بین بازارهای مالی و اقتصاد جهانی همبستگی وجود دارد؟ بله وجود دارد. زیرا بازارهای مالی نقش اساسی در اقتصاد هر کشور ایفا می کنند. رابطه بین این دو بسیار قوی است.بازارهای مالی بر جمع آوری سرمایه و توسعه کالاها و خدمات تأثیر می گذارد. این بازارها و مؤسسات به خوبی تثبیت شده محصولات مالی را ارائه می دهند که ارتباط نزدیکی با اقتصاد دارند. بنابراین، هیچ یک از آنها بدون یکدیگر نمی توانند وجود داشته باشند.

علاوه بر این، بازار مالی به صادرکنندگان و واردکنندگان این امکان را می‌دهد که برای مقابله با معاملات، بودجه به دست آورند. علاوه بر این، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا به مشتریان با ارزهای خارجی مختلف وام بگیرند. جالب اینجاست که می تواند به دولت ها در تامین نیازهای مبادله ای خود از طریق بازار سرمایه کمک کند. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اقتصادمان با نادیده گرفتن بازار مالی رشد کند.لطفاً به پایین بروید تا نقش بازارهای مالی در اقتصاد جهانی را با جزئیات ببینید و چگونه به رشد اقتصاد در هر کشوری کمک می کند.

بازارهای مالی چیست؟

بازارهای مالی مکان هایی هستند که سرمایه گذاران می توانند برای کسب سود سرمایه گذاری کنند. اما ممکن است قضیه برعکس هم باشد. بازارهای مالی شامل اوراق قرضه یا سهام تجاری و بازارهای سهام است. موسساتی مانند شرکت های بیمه و بانک ها نیز در آن گنجانده شده اند. و فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند تا متخصصان را در بازارها یا خدمات مختلف به دست آورند. علاوه بر این، می‌تواند ریسک را به حداقل برساند و بازارها و مؤسسات مالی هر دو بر رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارند. با مراجعه به Crypto Investor بهترین کمک را برای سرمایه گذاری دریافت کنید.

علاوه بر این، بازارهای مالی با سرمایه قابل توجه فعالیت های تجاری زیادی دارند و نقدینگی بیشتری را برای فعالان بازار عرضه می کنند. در مقابل، بازارهای مالی با سرمایه و نسبت سرمایه گذاری اندک فرصت های معاملاتی محدودی را ارائه می دهند. علاوه بر این، بازارهای مالی به دو صورت مبادلات پولی بلندمدت و کوتاه مدت معامله می کنند. به طور هیجان انگیز، برخی از دارایی های مالی دارای اشکال مجازی هستند و بازارهای مالی ثانویه که معاملات حمایت مالی را با هزینه کمتر ارائه می دهند.

1. رشد متوازن اقتصاد را تضمین می کند

اولین نقش بازار مالی تقویت و توازن رشد توسعه اقتصادی است. این بازارها پس انداز را برای کانال های مختلف سرمایه گذاری فراهم می کند و بسیج را بهبود می بخشد. همچنین باعث افزایش کارایی استفاده از وجوه و افزایش نرخ سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد می شود.علاوه بر این، بازارهای مالی نیز این وجوه را به صورت مولد از آنها استفاده می کنند. آنها بر توزیع در هر بخش صنعتی برای حفظ و تعادل رشد اقتصاد تمرکز می کنند. بخش‌های عمده شامل بخش خدمات، کشاورزی، صنعتی و سایر بخش‌هایی است که نقش مهمی در اقتصاد یک کشور دارند.

2. رشد زیرساخت های مالی را افزایش می دهد

یکی دیگر از جنبه های مهم اقتصاد زیرساخت های مالی است که شامل دارایی های مالی، بازارها و واسطه ها می شود. این سه ستون حمایت خوبی از رشد اقتصاد می کنند. این خدمات مالی همچنین بودجه هایی را فراهم می کند که برای توسعه زیرساخت ها و امکانات صنعتی کار می کنند. علاوه بر این، بازارهای مالی تا حد زیادی بر ایجاد مکانیزمی برای معاملات دارایی‌ها تأثیر می‌گذارند. اینها به عنوان پس انداز و سرمایه گذار برای انتقال منابع نقش دارند.

3. ارائه انضباط اقتصادی

این بازارهای مالی به دولت‌ها کمک می‌کند تا فضای تجاری دوستانه‌ای را ایجاد کنند که بدون هیچ مانعی به خوبی اجرا می‌شود. علاوه بر این، این صنایع حتی در شرایط پیچیده، حفاظت و الزامات اعتباری کامل را ارائه می دهند.به علاوه، دولت از منابع کافی برای تکمیل نیازمندی های مالی استفاده می کند. از رشد اقتصادی در برابر اثرات شرایط نامطمئن محافظت می کند. همچنین به رشته ها اجازه می دهد، قوانینی را برای محافظت در برابر معاملات فرضی معرفی می کند و استفاده از پول سیاه را کاهش می دهد. همچنین نظم و انضباط را حفظ می کند و اقتصاد را به طور موثر کنترل می کند.

4. افزایش توسعه تجارت

مزیت دیگر این است؛ بازارهای مالی پشتیبانی خوبی برای تجارت داخلی و خارجی ارائه می‌کنند و تخفیف برای ابزارهای مالی مانند اسناد خزانه و اسناد تجاری را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، تجارت اقتصادی از طریق بانک‌های تجاری تأمین مالی قبل از حمل و نقل و پس از حمل را ارائه می‌کند و واردکنندگان در این زمینه اعتبار اسنادی صادر می‌کنند.علاوه بر این، بازارهای مالی همچنین از تبادل آسان اسناد بین خریداران و فروشندگان از طریق بانک ها پشتیبانی می کنند. در این معاملات، خریداران برای مقاصد مذاکره نیازی به ارتباط فیزیکی با فروشنده ندارند. این معاملات تا حد زیادی در توسعه اقتصاد نقش دارند.

مطالب مرتبط:

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده حسابداری

اهمیت حسابداری در تولید

7 نکته برای بهینه سازی مدیریت مالی شرکت شما

Related Post

Leave a Comment