کسب و کارها باید حسابداری انجام دهند تا موقعیت مالی خود را درک کنند. برای انجام این کار، آنها بر روی شیوه ها و اصول خاص تکیه می کنند. اینها اساساً مفاهیمی هستند که اجرای رویه حسابداری را هدایت می کنند. استانداردهای حسابداری متفاوتی وجود دارد که این فعالیت را در سراسر جهان هدایت می کند. کشورها و مناطق مختلف روش های مختلفی برای ثبت و حسابرسی معاملات تجاری دارند. تفاوت ها در فرآیندهایی مانند اصول تجمیع، استراتژی های مدیریت استهلاک، تعویق مالیات و همچنین تعدیل تورم رخ می دهد.درا ین مقاله به معرفی استانداردهای رایج حسابداری در جهان می پردازیم:

همچنین روش های مختلفی برای شیوه های گزارشگری حسابداری وجود دارد. برخی از نمونه‌های فعالیت گزارش‌دهی که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است شامل بحث مدیریت، صورت‌های جریان نقدی و همچنین پاورقی است. روش‌های متفاوت اغلب در فرآیندهایی مانند تفسیر گزارش‌ها در شرکت‌هایی که چندین کشور را پوشش می‌دهند، مشکل ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن، تفاوت در شیوه های حسابداری نیز باعث ایجاد مشکلاتی در ارزیابی مشاغلی می شود که دارای املاک و مستغلات در چندین کشور هستند. به عنوان یک راه حل، از استانداردهای حسابداری برای هماهنگ کردن حسابداری منطقه ای استفاده می شود. در اینجا بیشتر در مورد استانداردهای حسابداری و نمونه هایی از آنها در مکان های مختلف در سراسر جهان است.

استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری را می توان به عنوان قوانین و مقررات خاصی توصیف کرد که شیوه های مشترکی را در رویه های حسابداری ایجاد می کند. این استانداردها مقررات عمومی را وضع می کنند که در تهیه صورت های مالی توسط مشاغل در یک کشور یا منطقه خاص استفاده می شود. انجام این کار از بروز سوء تفاهم بین حسابداران در طول فرآیندهای حسابرسی یا ارزیابی گزارش های مالی جلوگیری می کند. به طور کلی، استانداردهای حسابداری اصول اساسی را ایجاد می کند که مسئولیت حسابداری انجام شده توسط سازمان ها و شرکت های امروزی را هدایت می کند.

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAPs)

اینها کنوانسیون ها، قوانین و رویه هایی هستند که برای حاکمیت رویه های حسابداری در ایالات متحده استفاده می شوند. آنها توسط موسسه حسابداران آمریکایی به منظور ساده سازی فعالیت های حسابداری در کشور از طریق یک سبک واحد حسابداری مالی ایجاد شدند. در سال 1973، هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) مسئولیت تدوین استانداردهای حسابداری در سراسر کشور را به عهده گرفت. آنها به‌روزرسانی استانداردهای حسابداری منظم و همچنین بسیاری از فعالیت‌های دیگر را برای حفظ این مقررات انجام می‌دهند.

این استانداردها توسط تمام نهادهای مالی در ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند و حتی به عنوان معیاری برای شرکت‌هایی که می‌خواهند نفوذ خود را گسترش دهند یا از مکانیسم‌های تامین مالی تخصصی استفاده کنند، استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قانونی را اجرا می کند که به موجب آن همه شرکت هایی که می خواهند در بورس اوراق بهادار نیویورک پذیرفته شوند باید در تهیه صورت های مالی خود به GAAP ها پایبند باشند.

هدف اصلی GAAP ها اطمینان از قابلیت درک و مقایسه صورت های مالی شرکت های مختلف است. در نتیجه همه واحدهای تجاری از قوانین حسابداری یکسان پیروی می کنند، صورت های مالی این شرکت ها معتبر و قابل اعتماد می شود. علاوه بر آن، آنها اجازه می دهند تصمیمات تجاری بر اساس اطلاعات دقیق و سازگار اتخاذ شود. از زمان توسعه و اجرای GAAP ها در ایالات متحده، سایر کشورها این مقررات را قرض گرفتند و آنها را متناسب با محیط اقتصادی خود تنظیم کردند. در نتیجه، کشورهایی مانند کانادا و استرالیا دارای GAAP های خاص خود هستند که حسابداری را در حوزه قضایی خود راهنمایی می کند.

GAAP-principles-top.png

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

اینها برخی از استانداردهای حسابداری هستند که در کشورهای دیگر به جز ایالات متحده در سراسر جهان استفاده می شوند. استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) شناخته می شوند، این استانداردها مقررات عمومی و مشترک حسابداری را در چندین کشور و منطقه تنظیم می کنند. IFRS توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) ایجاد شده است. این یک سازمان مستقل است که هدف اصلی آن تعیین استانداردهای حسابداری است. این سازمان در لندن، انگلستان مستقر است.

این استانداردهای حسابداری بین المللی به ویژه برای شرکت های چند ملیتی ساخته شده اند. این سازمان علاوه بر ایجاد و اجرای آنها، استانداردهای حسابداری که در کشورهای مختلف در هنگام تهیه صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد را نیز تفسیر می کند. در حالی که کشورهایی وجود دارند که GAAP ها را برای استفاده در محیط اقتصادی خود پذیرفته و تطبیق داده اند، یک حرکت تدریجی و جمعی به سمت IFRS توسط بسیاری از کشورها در سراسر جهان وجود دارد. این به منظور توسعه یک محیط منسجم و همکاری برای ایجاد و مقایسه صورتهای مالی بین شرکتها و سایر ذینفعان است.

استانداردهای بازارهای جهانی

اقتصادهای مدرن بر مبادلات فرامرزی و جریان آزاد سرمایه بین المللی متکی هستند. بیش از یک سوم از کل معاملات مالی در سراسر مرزها انجام می شود و انتظار می رود که این تعداد افزایش یابد.سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان هستند، در حالی که شرکت‌ها سرمایه جذب می‌کنند، معاملات انجام می‌دهند یا عملیات بین‌المللی و شرکت‌های تابعه در چندین کشور دارند.

در گذشته، چنین فعالیت های فرامرزی به دلیل حفظ مجموعه استانداردهای حسابداری ملی توسط کشورهای مختلف، پیچیده بود. این مجموعه الزامات حسابداری اغلب هزینه، پیچیدگی و در نهایت ریسک را هم به شرکت‌هایی که صورت‌های مالی تهیه می‌کنند و هم سرمایه‌گذاران و دیگرانی که از این صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیری اقتصادی استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند.

بکارگیری استانداردهای ملی حسابداری بدین معناست که مبالغ گزارش شده در صورتهای مالی ممکن است بر مبنای متفاوتی محاسبه شود. برداشتن این پیچیدگی مستلزم مطالعه جزئیات استانداردهای حسابداری ملی است، زیرا حتی یک تفاوت کوچک در الزامات می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد مالی گزارش‌شده و وضعیت مالی شرکت داشته باشد – برای مثال، یک شرکت ممکن است سود را بر اساس مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری ملی تشخیص دهد.

مزایای استانداردهای حسابداری IFRS

استانداردهای حسابداری IFRS با ارائه مجموعه ای از استانداردهای حسابداری با کیفیت بالا و شناخته شده بین المللی که شفافیت، پاسخگویی و کارایی را برای بازارهای مالی در سراسر جهان به ارمغان می آورد، پاسخ می دهد.استانداردهای حسابداری IFRS با افزایش قابلیت مقایسه و کیفیت بین المللی اطلاعات مالی، شفافیت را به ارمغان می آورد و سرمایه گذاران و سایر فعالان بازار را قادر می سازد تا تصمیمات اقتصادی آگاهانه اتخاذ کنند.

این با کاهش شکاف اطلاعاتی بین تامین کنندگان سرمایه و افرادی که پول خود را به آنها سپرده اند، پاسخگویی را تقویت می کند. استانداردهای ما اطلاعاتی را ارائه می دهند که برای حسابداری مدیریت مورد نیاز است. استانداردهای حسابداری IFRS به عنوان منبعی از اطلاعات قابل مقایسه در سطح جهانی، برای تنظیم کننده ها در سراسر جهان نیز اهمیت حیاتی دارد.

و استانداردهای حسابداری IFRS با کمک به سرمایه گذاران برای شناسایی فرصت ها و ریسک ها در سراسر جهان به کارایی اقتصادی کمک می کند و در نتیجه تخصیص سرمایه را بهبود می بخشد. برای کسب و کارها، استفاده از یک زبان حسابداری مورد اعتماد، هزینه سرمایه را کاهش می دهد و هزینه های گزارش دهی بین المللی را کاهش می دهد.

تجربه اتخاذ حوزه های قضایی

تغییر استانداردهای حسابداری IFRS بدون هزینه و تلاش انجام نمی شود. شرکت هایی که گزارش می دهند به طور کلی باید حداقل برخی از سیستم ها و شیوه های خود را تغییر دهند. سرمایه گذاران و دیگرانی که از صورت های مالی استفاده می کنند، باید چگونگی تغییر اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل کنند. و رگولاتورهای اوراق بهادار و متخصصان حسابداری باید رویه های خود را تغییر دهند.اما تحقیقات و مطالعات آکادمیک با اتخاذ حوزه های قضایی، شواهد قاطعانه ای را ارائه می دهد که پذیرش استانداردهای حسابداری IFRS منافع خالصی را برای بازارهای سرمایه به همراه داشته است.

مطالب مرتبط:

استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS) چیست؟

نحوه توسعه و بهبود سیستم های حسابداری

10 ویژگی که هر نرم افزار حسابداری باید داشته باشد

Related Post

Leave a Comment